تحریم‌های دشمنان، استقلال دفاعی ایران را افزایش داده است,

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 رئيس ستاد مشترك ارتش:

ارتش جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي شكوهمند انقلاب با وجود تحريم‌هاي بسيار دولت‌هاي متخاصم عليه كشورمان توانسته است با جذب نخبگان و پرورش استعداد‌هاي بسيار دستاوردهاي زيادي براي ميهن اسلاميمان به ارمغان آورد.

براي آشنايي بيشتر با نقش تحريم‌ها در توانمند ساختن ارتش جمهوري اسلامي ايران و همچنين درك بهتر چگونگي هماهنگي ميان نيروي‌هاي زميني، دريايي، هوايي و قرارگاه پدافند هوايي ارتش به سراغ امير سرتيپ محمد حسين دادرس رئيس ستاد مشترك ارتش رفته و با وي به گفت و گو نشستيم.

در اين گفت‌وگو امير سرتيپ دادرس درخصوص جايگاه اين ستاد در ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: درهمه سازمان‌هاي نظامي دنيا يك سازماندهي براي هدايت نيروهاي مسلح صورت مي‌گيرد. در كشور ما ستاد مشترك ارتش هماهنگي بين نيروهاي هوايي، دريايي، زميني و پدافند با يكديگر را برعهده دارد.

به عنوان مثال اگر اين نيروها در يك عمليات بخواهند مشتركاً عمل، هدايت و رهبري بشوند نياز به يك سازماندهي متمركز دارند كه اين وظيفه بر عهده ستاد مشترك است و اين ستاد در همه كشورها به نوعي وجود دارد.

وي افزود: فرض كنيد كه صنايع دفاعي ما بخواهد بالگردي بسازد كه اين بالگرد به يك شناور منتقل شود و يك مأموريتي انجام دهد، چه اين بالگرد را هوانيروز و چه صنايع بخواهند بسازند، هم آهنگي و هم راستايي بين اين دو توسط يك سازماني بايد انجام بشود. يا فرض كنيد نيروي زميني در يك عملياتي در آينده بخواهد ايفاي نقش كند كه اين ايفاي نقش بايد با پشتيباني هوايي همراه باشد. خوب مهمات و فرهنگ آموزش اينها با هم متفاوت است، ستادي كه آنها را هدايت مي‌كند و برآيند نيرو را در يك جا فرود مي‌آورد ستاد مشترك است. پس ضرورت ستاد مشترك در جنگ و صلح احساس مي‌شود.

نقش تحريم‌ها در تقويت بنيه دفاعي كشور  

رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران درخصوص نقش تحريم‌ها در توانمندسازي نيروهاي مسلح كشورمان گفت: تحريم پديده‌اي است كه ما بعد از انقلاب همواره شاهد آن بوده‌ايم، تحريم شگرديست كه دشمنان ما از گذشته دور و حتي از صدر اسلام به نوعي توسط آن با توانمندي‌هاي دنياي اسلام مقابله مي‌كردند.

تحريم امروز نيز در اندازه زيادي متوجه نظام جمهوري اسلامي ايران است و اگرچه مي‌تواند در بخشي از قسمت‌ها در حوزه‌هاي مختلف به ما فشارهايي را وارد بياورد اما براي ما دستاوردهاي خوبي داشته است.

وي تصريح كرد: آنجا كه دشمنان احساس كنند اين دستاوردها مي‌تواند توانمندي‌هايي را در كشور ايجاد كند خودشان معمولاً كمي دايره تحريم‌ها را كم مي‌كنند كه اين توانمندي‌ها ايجاد نشود.

امير سرتيپ دادرس با بيان اينكه تحريم‌ها عليه يك كشور مي‌تواند آن كشور را به خودكفايي برساند، تصريح كرد: مقام معظم رهبري تحريم انتخابي را براي بنيه دفاعي توصيه كردند، اين تحريم انتخابي براي يك دوره زماني ميان مدت نتيجه‌اش اين شد كه بنيه دفاعي كشور از يك استقلال برخوردار شود. يعني در حال حاضر بنيه دفاعي ما چه در صنايع دفاعي كشور، چه در سپاه، ارتش و يا نيروي انتظامي وابستگي به نيروهاي خارجي و دنياي قدرت ندارد.

وي گفت: تحريم را كه اگر مديران خوب تدبير كنند قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي بسيار زيادي براي كشور ايجاد خواهد كرد.

رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه تحريمي كه امروز متوجه نظام شده است در صنايع دفاعي مي‌تواند منشاء يك حركت تند باشد، گفت: به عنوان مثال ما مي‌توانيم در سطح كشور تمام نيازمندي‌ها، واردات و تمام آن چيزي را كه برايمان به نوعي وابستگي ايجاد مي‌كند را با كمك مراكز پژوهشي، صنعتي، تحقيقاتي و دانشگاه‌ها احصا كنيم.

اين حركت مي‌تواند هم بازار كار بزرگي براي كشور ايجاد كند و هم مي‌توانند توان صنعتي كشور را در جهت پاسخگويي به نيازها جهت‌دار كند.

وي ادامه داد: امروزه در بنيه دفاعي كشورمان توانمندي بسيار زيادي وجود دارد كه اگر اين توانمندي بتواند با تدبير، با توانمندي صنعتي كشور با هم يك رابطه معنايي داشته باشند قطعاً ما يك جهش بسيار ارزشمند در عبور از تحريم‌ها خواهيم داشت.

امير سرتيپ محمدحسين دادرس با بيان اينكه ارتش جمهوري اسلامي ايران توانسته است تحريم‌ها را به فرصت تبديل كند، گفت: در داخل ارتش با تدبيري كه فرمانده معظم كل قوا ابلاغ كردند، توانستيم مراكز پژوهشي بسيار فعالي را ايجاد كنيم كه نتايج بسيار خوبي نيز برايمان داشت.

به طور مثال در حوزه هوايي در چندين سال گذشته توانمندي ساخت هواپيما را پيدا كرديم. در گذشته ما در مرتبه ابتدايي‌تري بوديم. يعني اگر مي‌خواستيم وسيله‌اي را بسازيم نياز داشتيم اين وسيله را باز كنيم و به صورت دريافت دانش كافي از آن وسيله به يك مرحله ابتدايي طراحي برسيم اما امروز با شناختن و احساس يك نياز و دريافت يك تهديد و ملاحظه يك پديده بيروني كه در حوزه دفاعي ظاهر مي‌شود، مي‌توانيم آنرا تهيه كنيم. يعني توان دانشي كشور در اندازه‌اي است كه مي‌تواند پاسخ مناسب به نيازها را بدهد.

رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: امروز ما در داخل ارتش از يك توان بسيارعالي بهره مي‌بريم. ارتقاء و ساخت انواع موشك‌ها، مراكز بسيار فعالي كه قطعه سازي را به صورت يك نهضت ادامه مي‌دهند به گونه‌اي كه ما براي اورهال و براي به روز كردن و سر پا نگه داشتن وسايل نيازي به خارج نداشته باشيم.

وي افزود: ارتش خيلي وقت است كه در تحريم است اما ادوات دفاعي در اندازه بسيار خوب وظيفه خود را انجام مي‌دهند. در حوزه دريايي ما به توانمندي‌هاي بسيار بالايي رسيده ايم. امروز ناو جماران به آب‌هاي آزاد، اقيانوس‌ها و آبهاي دور اعزام مي‌شود و خوشبختانه اين اعزام بركات زيادي هم براي دنياي اسلام داشته است.

امير سرتيپ محمد حسين دادرس گفت: اگر شما به گذشته درياي سرخ نگاه كنيد مي‌بينيد كه ناامني دريايي بسيار زيادي در اين منطقه بود اما امروز با حضور قدرتمند نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران پديده راهزني دريايي چه در آنجا و چه در سطح دنيا محدود شده است. ما در اين اقدام بزرگ با تجاربي كه از دفاع مقدس و همچنين تجارب ارزشمند نظامي كه داشتيم توانستيم به كشورهاي ديگر، كشورهايي كه حتي ارتباط نزديك هم با آنان نداشتيم كمك كنيم. اين اقدام ما متوجه جوامع بين‌المللي و جهاني بوده است و ارتش به عنوان يك وظيفه انساني و يك اقدام بشردوستانه و صلح دوستانه آنرا دنبال كرده است.

وي با بيان اينكه امروز زيرسطحي‌ها و موشك‌هاي سطح به دريا را خودمان مي‌سازيم، در حوزه پدافندي يك پوشش مناسب راداري درحد نياز و در اندازه مورد نياز در سطح كشور داريم، تاكيد كرد: يك زماني بود كه مدت‌ها منتظر يك لامپ بوديم و تجهيزاتمان خوابيده بود اما امروز خودمان در اندازه بيشتر از آن چيزي كه در گذشته داشتيم متناسب با نيازهايمان تهيه كرده ايم. بالگردهايمان امروز بسيار فعال هستند و بيش از گذشته پرواز دارند و تجهيزاتمان را خودمان ارتقاء و تهيه مي‌كنيم.

وي افزود: با وجود تحريم‌هاي بسيار توانستيم، تانك‌ها و توپ‌هاي جديدي بسازيم و اينها همه توانمندي‌هايي است كه به بركت همين تحريم‌ها و توجه به اقتصاد مقاومتي شكل گرفته است.

رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: ببينيد خلاقيت در اقتصاد مقاومتي، بارور مي‌شود. در اين نوع اقتصاد مصرف نكردن و كم مصرف كردن نيست بلكه بهره‌برداري و بهينه كردن توانمندي هاست كه اين بهينه كردن در مرتبه‌اي از پاسخ گويي به نيازها قرار مي‌گيرد كه الحمدلله ما به اين مرتبه در حوزه نظامي رسيده ايم.

حضور نيروهاي نخبه، متخصص و مؤمن در ارتش

وي در ادامه درباره نقش نيروي انساني مؤمن و متعهد در رفع نيازهاي علمي كشور نيز گفت: نقش عنصر انساني بسيار اساسي و تعيين كننده است. اگر به نظريه‌پردازي نظريه‌پردازان گذشته نگاه كنيم، مي‌بينيم كه مبناي نظريه آنها معمولاً بر تجهيزات استوار بوده است و براساس همان نظريه دنياي قدرت روابط خارجي، سياسي و بيرون خود را تنظيم مي‌كرد اما امروز نظريه‌پردازان به وجود نيروي انساني متعهد و متخصص در ارتش اذعان دارند.

امير سرتيپ محمد حسين دادرس تصريح كرد: امروز نيروي انساني در ارتش ما مؤمن، معتقد، متعهد و متخصص است، به بركت نظام جمهوري اسلامي آموزه‌هاي قرآني و حديث بين كاركنان ترويج پيدا كرده است. در كنار ترويج اين آموزه‌ها معنويت و استواري بسياري نيز بين نيروي انساني پديدار شده است.

رئيس ستاد مشترك ارتش با اشاره به اينكه نيت كشورهاي صاحب قدرت اينست كه با اختلاف انداختن و ايجاد دشمني بين ملت‌ها به يك نتيجه مطلوب برسند، خاطرنشان ساخت: دشمنان ما اوج خوشحاليشان در فاصله بين ملت‌هاست و لذت مي‌برند كه سلاح‌هايشان در مقابله هم قرار بگيرد البته به اميد روزي هستيم كه انشاءالله دنياي قدرت براي از بين بردن انسان‌ها تلاش نكند و سلاح براي نابودي بشر نباشد وتمامي تلاش‌ها براي يك رفاه عمومي در سطح دنيا باشد.

وي درباره جايگاه ارتش ايران در دنياي امروز نيز گفت: ارتش ايران در قبل از انقلاب يك ارتش وابسته بود. ببينيد سلاحي كه كشورهاي صاحب قدرت در اختيار ديگر كشورها قرار مي‌دهند در لحظه بحران كنترل آن در اختيار خودشان است و در سمتي حركت مي‌كند كه آنها مي‌خواهند و اين قدرت آفرين نيست. ما الحمدلله امروز چيزي مي‌سازيم كه به آن نياز داريم و كنترل آن در اختيار خودمان است. امروز تجهيزاتمان ايجاد استقلال براي ما كرده است. خلاقيت، غيرت، ديانت و استعداد ايراني به صحنه آمده و كارهاي بزرگي انجام داده است. امروزه دشمنان مي‌دانند كه تخصص جوانان اين مرز و بوم يك امنيت واقعي براي ما ايجاد كرده است.

كمك استقلال دفاعي كشور به عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنكي و نظامي كشور

امير سرتيپ دادرس با بيان اينكه سه دهه بعد از تشكيل جمهوري اسلامي، استراتژي ما از "دفاعي" به "بازدارنده" تغيير كرده است، تصريح كرد: اين شيوه تاثيرخود را در موضع‌گيري مقامات سياسي هم گذاشته است. اين يعني اينكه ما براساس يك پشتوانه‌اي چنين موضع گيري مي‌كنيم اما در سه دهه اخير چه تغييري در نيروهاي مسلح ما رخ داده است كه موجب تغيير در استراتژي نظامي ما شده است؟ وقتي ارتشي نيرو به مرز اعزام كند، اين اعلام خطر به طرف مقابل است. واكنش طرف مقابل در واقع همان حركت براساس استراتژي دفاعي است.

وي افزود: در نگاه بازدارندگي به نيات دشمن هم كار داريم. اين هم برانگيخته شدن از متن قرآن است. قرآن مي‌گويد: "به گونه‌اي آماده شويد كه دشمن خدا از شما بترسند."ما قصد حمله نظامي به هيچ كشوري را نداريم، ولي كسب و گسترش توان دفاعي برايمان مهم است. بنابراين توسعه توان نظامي نيز گامي در جهت رشد و توسعه كشور است. وقتي اينجا در كشور با قدرت امنيت را برقرار مي‌كنيم، اين دراقتصاد كشور هم تاثير مي‌گذارد.

وي با بيان اينكه اگر رخدادهايي مثل آنچه امروز در عراق اتفاق مي‌افتد، در ايران اتفاق بيافتد، آيا سرمايه‌گذاري خارجي محقق مي‌شود؟ گفت: سرمايه‌گذاري به محيط با ثبات نياز دارد.قدرت دفاعي توانمندي‌هاي عرصه‌هاي ديگر را باز مي‌كند. عرصه سياسي يا فرهنگي آن گاه كه پشتوانه قوي نظامي داشته باشد، موفق است و فضاي بزرگتري براي يك كشور ايجاد مي‌كند. از طرفي ديگر وجود امنيت، فضا را براي سرمايه‌گذاري اقتصادي فراهم مي‌كند. به همين دليل، دشمنان بافشار و تحريم تلاش مي‌كنند ما را از راه و هدفمان دور كنند.

رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: در دولت نهم و دهم، وزارت دفاع يكي از اقدامات خود را توسعه ديپلماسي دفاعي قرار داد.

امير سرتيپ محمد حسين دادرس در پاسخ به اين سوال كه آيا مسئولين ما دغدغه نيروهاي مسلح در خصوص بودجه را درك مي‌كنند؟ گفت: قبل از اينكه به سوال شما پاسخ بدهم، اين را بدانيد كه در بين 16 كشور منطقه از نظر بودجه نظامي رتبه 15 را داريم. يعني برخلاف تصور، بودجه نظامي كشور براساس تهديدات دشمنان نيست ولي به دليل غيرت ايراني، توان نظامي جمهوري اسلامي ايران، با تكيه بر دستاوردهاي دفاعي به مرحله قابل قبولي رسيده است. همچنين بودجه نظامي هر كشور ارتباط مستقيمي با توليد ناخالص داخلي آن دارد. اين شاخص در تعيين بودجه نظامي بسيار اهميت دارد. ما به هر حال اعتبارات كمتري را به بخش نظامي تخصيص مي‌دهيم ولي فرماندهي معظم كل قوا به طور كلي، واقعيت نيروهاي مسلح را درك مي‌كنند.

وي افزود: در عين حال دشمنان نظام تبليغ مي‌كنند كه اعتبارات وسيعي در حوزه دفاعي تخصيص داده ايم.

رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي در پايان با يادآوري اينكه نيروهاي مسلح به ويژه ارتش با قدرت مهارنشدني خود آمادگي دارد در صورت كوچك‌ترين تجاوزي به اين كشور از زمين و آسمان و جبهه‌هاي مختلف آتش‌بار حقيقي را به روي دشمن سرازير كند، تصريح كرد: كشورهاي تهديد‌كننده اگر دست از پا خطا كنند با پاسخ قاطع نيروهاي انقلاب كشورمان مواجه خواهند شد.

وي خاطرنشان كرد: ارتش امروز نيرويي مؤمن، معتقد و آرماني اين كشور است و قطعاً در مقابله با دشمنان از ظرفيت و توان خود استفاده مي‌كند و اجازه نمي‌دهد كوچك‌ترين خط و مرز اين كشور دچار نگاه نامحرمان‌ شود. هر چند دشمنان ما احساس مي‌كنند با ايجاد خلأها و رخنه‌هاي اقتصادي و فشارهاي مقطعي مي‌توانند براي اين ملت نگراني ايجاد كنند اما آنها در خواب غفلت به سر مي‌برند و نمي‌دانند كه فرهنگ عاشورايي اين ملت براي مقابله با تمام تهديدات كافي و بسنده به نظر مي‌رسد. تمام نيروهاي مسلح ما امروز در اوج و اقتدار قرار دارند و در بحث پدافند عامل و غيرعامل و جنگ سايبري و مقابله با تحركات بي‌فرجام دشمنان در منطقه حرف اول را مي‌زنند.

وي افزود: سياست‌هاي دفاعي ما يك نگاه بازدارنده است. نگاه بازدارنده به نيات دشمن توجه دارد و نگاه بازدارنده، يك نگاه عميقي است و در يك زمان و مكان خاص خلاصه نمي‌شود.

ما متوجه تمام تهديداتي كه بيشتر جنبه عمليات رواني دارد و يا با خوي تجاوزكارانه آن تهديدكننده يك رابطه مستقيم دارد مد نظر داريم و متناسب با آن تهديد نيز خودمان را تجهيز كرده ايم.

* سامان چيت سازي

* در گذشته اگر مي‌خواستيم وسيله‌اي بسازيم، نياز داشتيم اين وسيله را باز كنيم و به صورت دريافت دانش كافي از آن وسيله به يك مرحله ابتدايي طراحي برسيم. اما امروز با شناخت و احساس يك نياز و دريافت يك تهديد مي‌توانيم آنرا تهيه كنيم. يعني توان دانشي كشور در اندازه‌اي است كه مي‌تواند پاسخ مناسب به نيازها را بدهد.

* در حوزه دريايي به توانمندي‌هاي بسيار بالايي رسيده ايم. امروز ناو جماران به آب‌هاي آزاد، اقيانوس‌ها و آبهاي دور اعزام مي‌شود و خوشبختانه اين اعزام بركات زيادي هم براي دنياي اسلام داشته است.

* سياست‌هاي دفاعي ما مبتني بر يك نگاه بازدارنده است كه به نيات دشمن توجه دارد و در يك زمان و مكان خاص خلاصه نمي‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا