همکاری نیروهای هوایی و دریایی ارتش در دفاع مقدس حماسه‌ای بزرگ را رقم زد

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

پایگاه مردمی ارتش::خلبان پیشکسوت نیروی هوایی با اشاره به نقش نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس گفت: همکاری و اتحاد نیروی هوایی و نیروی دریایی در عملیات مروارید حماسه جاویدانی را در دوران دفاع مقدس خلق کرد.

امیرسرتیپ دوم خلبان محمود ضرابی، از پیشکسوتان نیروی هوایی با تشریح نقش خلبان‌های غیور نهاجا در دوران جنگ تحمیلی به خبرگزاری دفاع مقدس گفت: بسیاری کشورهای جهان به جنگ علیه ایران پرداختند و گمان می‌کردند در مدت کوتاهی به اهداف خود دست می‌یابند.

وی ادامه داد: جدا کردن خوزستان از ایران، قطع صدور نفت، و سخنرانی صدام در میدان آزادی تهران (فتح پایتخت نظام اسلامی) از جمله اهداف دشمنان ملت شریف ایران در جنگ تحمیلی بود.

ضرابی تصریح کرد: ما نیز به عنوان خلبان این مرز و بوم متعهد به دفاع از میهن اسلامی خود بودیم، از این رو در روزهای آغازین جنگ و تنها چند ساعت پس از اولین حمله دشمن به خاک کشور با آن‌ها مقابله کردیم و ساعت 4 صبح 31 شهریور59 حملات تلافی‌جویانه‌ای را علیه مواضع دشمن انجام دادیم.

 وی با اشاره به عملیات‌های افتخارآفرین نیروی هوایی ارتش در اوایل جنگ تحمیلی گفت: حماسه جاویدان کمان 99، پرواز 140 فروندی جنگنده‌های نهاجا از جمله این عملیات‌هاست و شهید صالحی نخستین خلبان شهید نیروی هوایی بود.

امیر ضرابی در تشریح زوایایی از حضور خود در دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس به عنوان مسوول عملیات برنامه‌ریزی می‌کردم که با چند فروند هواپیما و چه مقدار مهمات در عملیات‌های مشترک با نیروی دریایی وارد عمل شویم که عملیات مروارید از جمله این عملیات‌های مشترک علیه دشمن متجاوز بود.

وی با اشاره به موفقیت و خلق حماسه بزرگ در این عملیات گفت: این عملیات کمتر از 2 هفته طول کشید و کل نیروی دریایی عراق به قعر خلیج فارس رفت و بیش از 7 ناوچه عراقی منهدم شد.

خلبان پیشکسوت نیروی هوایی خاطرنشان کرد: با گذشت 24 سال از جنگ تحمیلی، عراق هنوز نیروی دریایی ندارد و حمله به پایگاه‌های نفتی عراق یعنی اسکله‌های البکر و الامیه، حضور در عملیات‌های شکست حصر آبادان، والفجر 8 ، انتقام، عملیات شبه 1تا3 از دیگر عملیات‌های مشترک نیروی هوایی با نیروی زمینی و برادران سپاه بود که با موفقیت انجام شد.

امیر ضرابی ادامه داد: اکثر عملیات‌های نیروی هوایی برون‌مرزی است و عکس و تصویری از پرواز در حین عملیات وجود ندارد بنابراین خاطرات ما درون سینه‌های ما است.

وی با اشاره به مشارکت 10 پایگاه نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس گفت: پایگاه شهید یاسینی بوشهر، نوژه همدان، وحدتی دزفول و شهید دوران شیراز از جمله پایگاه‌های نیروی هوایی هستند که در دوران دفاع مقدس نقش موثری داشتند و خلبانان با هواپیماهای شکاری و جنگنده خود عملا در طول 8 سال دفاع مقدس نقش پررنگی ایفا کردند.

امیر ضرابی ادامه داد: نیروی هوایی در شش ماهه دوم سال 59 بیشترین حملات را به خاک دشمن داشت و بر اساس اطلاعات مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی، 25 میلیون پوند بمب بر سر دشمن متجاوز ریختیم.

وی با اشاره به عملیات‌های مهمی که نیروی هوایی در آنها مشارکت داشته گفت: در عملیات والفجر 8 به گواهی عراق 70 هواپیمای شکاری دشمن منهدم شد و در عملیات حمله به پایگاه هوایی الولید که یکی از بزرگترین پروازهای شگفت‌آور جهان است عملیات پروازی به وسعت 4 هزار کیلومتر انجام شد.

خلبان پیشکسوت نیروی هوایی تصریح کرد: در این عملیات که حمله به اچ3 نام گرفت زمانی که خبر بمباران پایگاه به ستاد ارتش عراق رسید برای آن‌ها قابل باور نبود بنابراین جهان از آن به عنوان بزرگترین عملیات هوایی دنیا یاد می‌کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا