جنگده فوق پیشرفته "F22 Raptor" ، در تور پدافندی ایران + عکس

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش::سال 2005 اولین جنگنده نسل پنجم ایالات متحده آمریکا به خدمت گرفته شد. جنگنده‌ای که با تبلیغات سر سام آور سازندگانش لقب قدرتمندترین هواپیمای جنگی دنیا را تصاحب کرد. حال آنکه این تبلیغات با واقعیت فاصله‌ای طولانی داشت.

به گزارش  پایگاه مردمی ارتش  به نقل از  خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، روز هفتم سپتامبر 1997 برای نيروی هوايی ايالات متحده آمريكا يك روز مهم و سرنوشت ساز بود. در اين روز يكی از پيشرفته‌ترين جنگنده‌های اين نيرو كه F22 Raptor نام گرفته بود براي آموزش نيروها و آزمايش در پايگاه هوايی نيلز در ايالت نوادا  تحويل نيروی هوايی آمريكا شد.
 
موقعيت پايگاه هوايي نيلز در نوادا
تبليغات فراوان باعث شد صادرات اين محصول به دليل بالا بودن تکنولوژی‌های بکار رفته در آن ممنوع اعلام شود. اف 22 توانست با لابی شرکت سازنده و ايالات متحده آمريکا نام خود را به عنوان برترين جنگنده دنيا از نسل پنجم به ثبت برساند.
 
ابتدا قابلیت‌های این جنگنده را بررسی می‌کنیم. F22 Raptor  محصول کمپانی لاکهید مارتین است. این هواپیما می‌تواند با سرعتی معادل 2410 کیلومتر بر ساعت در شعاع 759 کیلومتری عملیات انجام دهد.(لازم به ذکر است سرعت هواپیماهای اف 14 نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران نیز 2485 کیلومتر بر ساعت بوده و شعاع عملیانی آن 1000 کیلومتر است.) رپتور توانايی حمل موشك‌های ليزری و موشك‌های هدايت شونده راداری را دارد و همچنين می‌تواند موشك‌های هوا به زمين را نيز حمل كند. رادار اين هواپيمای رادار گريز نيز می‌تواند از فاصله 400 كيلومتری متوجه هر حمله‌ای بشود.

تمام ويژگی‌های اين جنگنده، آن را به برگ برنده‌ای برای انجام عمليات نظامی موفقيت آميز برای کشورهای ديگر از جمله جمهوری اسلامی ايران تبديل کرده بود. به همين علت تعدادی اف 22 رپتور در يكی از كشورهای حاشيه خليج فارس مستقر شدند.
 
نمای کلی F22
 
اف 22 یک "جنگنده رادار گریز" چند منظوره برای حمله به اهداف زمینی و رهگیری اهداف هوایی است. اما این جنگنده به ظاهر قدرتمند هنوز از گرد راه نرسیده چندیدن سانحه را تجربه کرده است. تاکنون 195 فروند از هواپیمای F22  ساخته شده و بیش از ده‌ها سانحه و حادثه برای آن اتفاق افتاده است.
 
اگرچه پنتاگون تمام توان خود را برای سرپوش گذاشتن بر نقایص F22 به کار بسته و بسیاری از مشکلات و حوادث مرتبط با این پرنده در سکوت خبری مانده اما برخی از سوانح اف 22 علیرغم تلاش آمریکا سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرده است.
 
- اولین سانحه این پرنده در سال در سال 1992 اتفاق افتاد که در آن مدل اولیه F22 که YF22 نام داشت بر فراز آسمان کالیفرنیا دچار نقص در سیستم کنترل شد و سقوط کرد.
 
- سقوط بعدی اف 22 در سال 2004 اتفاق افتاد. در این سانحه موتور هواپیما در حین پرواز خاموش شد و پرنده سقوط کرد. البته خلبان توانست از این سانحه جان سالم به در ببرد.
 
- ساعت 10 صبح 25 ماه میلادی مارس 2009 فاکس نیوز اعلام کرد سومین هواپیمای اف 22 در نزدیکی پایگاه هوایی ادوارد ایالات متحده سقوط کرده و خلبان 49 ساله آن کشته شده است. تغییر ناگهانی فشار، علت این سانحه اعلام شد.
 
- شانزدهم نوامبر 2010 سی ان ان گزارش داد اف 22 دچار سانحه‌ای عجیب شده و در آلاسکا سقوط کرده است. این سقوط نقطه عطفی در تاریخ تولید اف 22 محسوب شد. علت این سانحه هیچگاه به طور دقیق اعلام نشد. اما علت اصلی نقص در سیستم خنک کننده موتور بود که باعث بالا رفتن دمای موتور شد و پس از انفجار موتور، هواپیما سقوط کرد و سرنشین آن نیز که از خلبانان سرشناس نیروی هوایی آمریکا بود کشته شد.
محل سقوط اف 22 در آلاسکا
لاشه هواپیمای اف 22 پس از سقوط
یکی دیگر از عوامل دخیل در این سانحه نقص در سیستم تامین اکسیژن خلبان بود که پروژه اف 22 را با چالش جدید رو به رو کرد.
 
- سانحه بعدي اف 22 در سال 15 نوامبر 2012 در پایگاه هوایی تیندال واقع در فلوریدا رخ داد. علت این سانحه هرگز اعلام نشده اما خلبان آن توانست از هواپیما خارج شود و زنده بماند.
 
- تازه‌ترين سانحه F22 Raptor در سال 2013 اتفاق افتاد كه در آن، اين هواپيما به علت نامعلوم پس از پرواز در شمال اردن سقوط كرد. البته گفته شد اين پرنده توسط سامانه‌های پدافندی S300 و S400 سوريه سرنگون شده است كه مقامات سوری آن را تاييد يا تكذيب نكردند.
 
اف 22 جنگنده‌ای که سرنشین خود را به کام مرگ می‌کشد
یکی دیگر از نقایص مهم در اف 22 که پس سانحه شانزدهم نوامبر به آن پی برده شد و مسکوت ماند نقص در سیستم تامین اکسیژن سرنشین هواپیماست. حتما می‌دانيد که این سیستم برای هواپیماهای جنگنده که در ارتفاع بالا و با سرعت زیاد حرکت می‌کنند یک سامانه حیاتی محسوب می‌شود.
 
این نقص وقتی بیشتر آشکار شد که بسیاری از خلبانان اف 22 عنوان کردند پس از پرواز با این جنگنده دچار سرگیجه می‌شوند و تا مدتی بعد از پرواز احساس خستگی و کسالت می‌کنند.
 
F22 Raptor با مشکل تامین اکسیژن خلبان در ارتفاع بالا رو به روست
بالاخره شرکت لاکهید مارتین که سازنده این هواپیما محسوب می‌شود تحت تاثیر فشارهای رسانه‌ای این نقص را پذیرفت و عنوان کرد این نقص به زودی بر طرف خواهد شد. البته تا سال 2013 وجود این مشکل در بسیاری از اف 22 های تولیدی لاکهید مارتین گزارش شده است.
 
اف 22 یک "رادار گریز" در تور پدافندی ایران:
سانحه اف 22 بر فراز آسمان اردن باعث شد تا شركت سازنده وحشت زده شود. چرا كه طبق برخي شواهد اين پرنده توسط نيروي پدافندی سوريه مورد هدف قرار گرفته بود. سرنگونی اين هواپيما تمام قابليت‌های رادار گريزی آن را زير سوال برد. اما نكته مهم در سرنگونی رپتور بر فراز آسمان اردن اين بود كه سامانه منهدم كننده اين پرنده يعنی S300 در داخل جمهوری اسلامی ايران بومی سازی شده و اين امر نگرانی لاكهيد مارتين را از هدف قرار گرفتن محصول خود توسط سامانه‌های پدافندی كشورمان دو چندان كرد.
 
اما سامانه‌های پدافندی تنها راه ايران برای مقابله با جنگنده اف 22 نيست و پتانسیل‌های بسيار پيشرفته جمهوری اسلامی ايران در جنگ الكترونيك نيز راهی ديگر براي به دام انداختن F22 Raptor است.

بگذارید کمی به عقب بازگردیم. تقریبا دو سال پیش بود که یکی از محصولات رادار گریز شرکت لاکهید مارتین با نام RQ 170 که یک هواپیمای بدون سرنشین محسوب می‌شد به کمک سامانه‌های جنگ الکترونیک به دست نیروهای پدافندی ایران افتاد.
 
هواپیمای بدون سرنشین و فوق پیشرفته RQ-170 در دست نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
به اعتراف بسیاری از کارشناسان نظامی جهان با به دست گرفتن این پهپاد فوق پیشرفته توسط ایران باید با بسیاری از قابلیت‌های فوق سری پروژه‌های نظامی آمریکا خداحافظی کرد. چرا که بسیاری از این تکنولوژی‌ها در RQ 170 خودنمایی کرده بود.
 
یکی از قابلیت‌هایی که در محصول بدون سرنشین لاکهید مارتین و F 22 مشترک است قابلیت رادار گریزی این دو هواپیما است. چندیدن تن از کارشناسان نظامی آمریکایی هم تا کنون به این شباهت اعتراف کرده‌اند و اذعان داشته‌اند قابلیت رادار گریزی اف 22 دیگر در آسمان ایران کاربردی نخواهد داشت چرا که با به دست گرفتن اف 22 تکنولوژی رادار گریزی آن نیز فاش شده و جنس مواد به کار رفته در بدنه آن لو رفته و راهکارهای مقابله با آن اندیشیده شده است.
 
اعتراف پايگاه هاي آمريكايي به شباهت اف 22 و آركيو 170
بدین ترتیب جنگنده‌ای که بیش از 66 میلیارد دلار صرف ساخت آن شده و قرار بود به عنوان تهدیدی برای جلوگیری از پیشرفت ملت ایران استفاده شود توسط دانش بومی کشور  به فرصتی برای پیشرفت مبدل گشت.
 
حال این آمریکایی‌ها هستند که باید بدانند هواپیمای فوق پیشرفته و رادار گریز اف 22 رپتور برای نیروهای پدافندی ایران یک جنگنده شناخته شده است و این کشور ناگزیر است تا به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران اعتراف کند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا