جهادخودکفایی نیروهای مسلح، الگوی خودباوری در سایر بخش‌های کشور

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش::نگاهی گذرا به توانمندی‌های نظامی و دفاعی کشورمان که ثمره لبیک مسئولان نیروهای مسلح به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تاسیس جهادخودکفایی است، نشان می‌دهد، در این شرایط که دنیای کفر و استکبار برخورد خصومت آمیز با ملت ایران را پیشه کرده‌است، تنها راه ظفرمندی، اتکاء به قدرت داخلی و تجدید روحیه استقلال و خودباوری است.

 

به گزارش   پایگاه مردمی ارتش به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس  ، مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی "ارتش جمهوری اسلامی ایران"، از ایجاد روحیه استقلال در نیروی هوایی در آستانه شکل گیری انقلاب بعنوان یک پدیده با برکت و دارای آثار مهم و عمیق یاد و سپس اضافه کردند که این احساس استقلال و خودباوری موجب شد برای اولین بار "جهاد خودکفایی" در نیروی هوایی تشکیل شود.

 

با مداقه در فرمایشات اخیر رهبر انقلاب که در دیدارهای ایشان به مناسبت‌های مختلف ایراد شده است، نیک آشکار می‌شود که تاکید معظم‌له بر اتکاء به قوای درونی و تقویت روحیه خودباوری، به مثابه یک راهبرد بلند مدت است که باید در دستورکار همه آحاد جامعه از مسئولان بلند پایه تا مردم عادی قرار گیرد. سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، در  چارچوب راهبرد مذکور قرار می‌گیرد.

 

اما فرمانده کل قوا در دیداری که در نوزدهم بهمن ماه سال جاری به مناسبت بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی با امام خمینی(ره) در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، یکی از آثار مغفول در تحلیل حادثه فوق را ایجاد روحیه استقلال در ارتش دانستند، یعنى بخشى از نظام اجتماعىِ زمان طاغوت که بیشترین رنج را از تسلط و دخالت بیگانگان متحمل شده بود؛ وحادثه‌ نوزدهم بهمن که موجب شد در یک چنین دستگاه و در یک چنین سازمانى، احساس استقلال بیدار شود.

 

 

 

رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنانشان در دیدار فوق، مهم‌ترین وجه ایجاد روحیه استقلال و خروج از زیر چتر بیگانگان مداخله‌گر و دست‌انداز را که در نیروی هوایی برای اولین بار نمود پیدا کرد، "جهاد خودکفایی" دانستند.

 

  

 

فرآیند تشکیل جهاد خودکفایی در ارتش

 

 با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، استکبار جهانی که در برابر گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی، مستاصل شده بود، ساختمان تحریم‌های یکجانب و خلاف اصول حقوق بین‌المللی را علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی وضع کرد؛ نیروهای مسلح ایران، نخستین تشکیلاتی بود که در معرض تحریم‌های مستکبرین و نهادهای به اصطلاح بین المللی تحت امر آن‌ها، قرار گرفت.

 

در همان زمان، امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر نظام جمهوری اسلامی، از ضرورت ایستادن نیروهای مسلح روی پای خود، سخن گفتند و همین اشاره امام(ره) موجب شد تا نیروهای مسلح، تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنند، به گونه‌ای که به اذعان فرماندهان نظامی کشور، بخشی از پیشرفت‌های امروز صنایع دفاعی ایران مرهون مزیت تحریم‌ها است.

 

 

 

در ۸ فروردین سال ۱۳۶۲، به دستور رییس جمهور وقت، آیت‌الله خامنه‌ای، معاونت جهاد خودکفایی درنیروهای مسلح ایجاد شد، که وظیفه ساخت تجهیزات نظامی را برعهده داشت.

 

 

 

دستاوردهای جهاد خودکفایی در نیروی هوایی

 

تشکیل جهاد خودکفایی در نیروی هوایی ارتش در خلال جنگ تحمیلی از ضرورت‌هایی بود که از چشمان نافذ مقامات و استراتژیست‌های نظامی کشور در آن برهه حساس دور نماند؛ چراکه باتوجه به تحریم کشور از یک سو و همچنین پشتیبانی لجستیکی قدرت‌های جهانی از قوای متجاوز بعثی از سویی دیگر، شرایطی ایجاد شده بود که به منظور آماده کردن نیروهای پروازی، تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها و تامین قطعات یدکی، راهی جز اتکاء به قابلیت‌ها و توانمندی‌های نیروهای داخلی وجود نداشت، راهی که منجر به تشکیل جهاد خود کفایی در نیروی هوایی ارتش شد و امروزه ثمرات بسیاری را نصیب قوای دفاعی کشور کرده است.
توانمندی‌های‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، که ناشی از ابتکار تاسیس جهاد خودکفایی در این نیرو بوده است، تحسین پژوهشگران حوزه نظامی سراسر دنیا را برانگیخته است، به گونه‌ای که این پژوهشگران اذعان دارند که  نیروی هوایی ارتش ایران در دوران بعد از انقلاب موفق شده است بسیاری از هواپیما‌های خود را که بر اثر کمبود قطعات یدکی زمینگیر شده‌اند، با استفاده از قطعات یدکی تعداد دیگری از همان جنگده‌ها فعال سازد.

 

 

 

برای نمونه وقتی موشک‌های فونیکس ارتش در جنگ تحمیلی رو به اتمام بود، جهادگران نیروی هوایی با تجهیز هواپیماها به "موشک هاگ" این خلاء را جبران کردند و جهان را به تعجب وا داشتند.

 

 

 

همچنین در دوران دفاع مقدس، فرماندهان نیروی هوایی ارتش با ابتکار خود مبنی بر جداسازی هاگ از رادار بر بخشی از کمبود‌ها غلبه کردند و با همین شیوه توانستند چندین حملات دشمن را در عملیات والفجر ۸ منهدم کنند.

 

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در امر جهاد خودکفایی پیشقدم بوده است، امروزه با تعامل و بهره‌گیری از امکانات و توانایی علمی دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی و پشتیبانی صنایع دفاعی، در جهاد خودکفایی پیشتاز است.

 

دستیابی به فناوری ساخت شبیه‌سازها برای انواع هواپیماهای شکاری، ابداع طرح‌های متنوع در حوزه جنگ الکترونیک و بهینه‌سازی تجهیزات مورد نیاز از دستاوردهای جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش محسوب می‌شود.

 

استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، بهره‌گیری بیشتر از توان و ظرفیت دانشگاه‌ها، استفاده بیشتر از اساتید دانشگاه و هم‌افزایی سازمان‌های تحقیقاتی نسبت به یکدیگر از جمله مواردی است که مسئولان اداره تحقیقات صنعتی و جهاد خودکفایی ارتش بر مبنای رهنمودهای مقام معظم رهبری در دستور کار قرار داده‌اند.

 

پیشرفت‌‌های شگرف جهاد خودکفایی ارتش در چند سال اخیر در حوزه ساخت تجهیزات نظامی، موجب شده است که در حال حاضر این نیرو برای رفع هیچ کدام از نیازهای آموزشی خود به خارج از کشور متکی نباشد و حتی پذیرای کشورهای دوست نیز باشد.

 

 

 

دستاوردهای جهادخودکفایی در نیروی زمینی

 

جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش، یکی دیگر از واحدهای جهاد خودکفایی ارتش است، که وظیفه طراحی تجهیزات نظامی برای واحدهای نیروی زمینی را بر عهده دارد؛ این فرماندهی زیر مجموعه معاونت آماد و پشتیبانی نیروی زمینی است.

 

 

 

تولید نسل جدید تانک ذوالفقار، خودروهای تاکتیکی رنجر، سمندر و خودروی ‌٥/٢ تنی تاکتیکی نینوا نمونه‌های بارزی از دستاوردهای جهاد خود کفایی نیروی زمینی ارتش است، که در حال حاضر به مرحله تولید انبوه رسیده‌اند.

 

تیربارهای نواخت بالا "اخگر" با قابلیت نصب در خودروهای مختلف زرهی را هم باید در فهرست بلندبالای دستاوردهای جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش قرار داد.

 

 

 

ساخت شبیه‌سازهای بومی برای انواع سلاح‌های فردی و اجتماعی که به تعداد مورد نیازدر سطح نیروی زمینی ارتش پخش شده است، از دیگر تجهیزاتی است که واحدهای جهاد خودکفایی ارتش به آن نائل شده‌اند.

 

دانش‌ محوری و فرآیند محوری، دو رکن اساسی است که در جهاد خودکفایی ارتش، توجه ویژه‌ای به آن‌ها مبذول شده است؛ بدان معنا که اگرچه کشورهای منطقه، به تجهیزات و ادوات پیشرفته نظامی مجهز شده‌اند، اما به دلیل آنکه این تکنولوژی‌های نظامی وارداتی هستند و مبتنی بر محصول محوری کشورهای منطقه می‌باشند، درنتیجه تاثیری در تقویت بنیه دفاعی و نظامی این کشورها ندارد. و مقامات کشورهای منطقه مجبورند به دلیل پشتیبانی از این ادوات وارداتی، به تحمیل‌های سیاسی ابرقدرت‌ها تن دهند.

 

 

 

  همچنین،تولید رادارهای برد بلند و باندهای فراکانسی متعدد و ساخت سامانه موشکی، از دستاوردهای جهاد خودکفایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء محسوب می‌شود.

 

 

 

دستاوردهای جهادخودکفایی در نیروی دریایی

 

نیروی دریایی ارتش نیز همچون سایر نیروها در زمینه جهادخودکفایی فعال بوده است؛ به نحوی که با ابتکار جهادگران نیروی دریایی ارتش، ایران در فهرست معدود کشورهای دارنده شبیه ساز زیردریایی قرار گرفته است.

 

 

 

ساخت اخلال‌گرها در حوزه جنگ الکترونیک،ساخت چندین فروند زیرسطحی، سطحی و اثرسطحی و همچنین تولید انبوه شناورهای سنگین و نیمه سنگین مانند شناورهای جماران و پیکان از برکاتی است که در سایه توجه به جهاد خودکفایی در حوزه نیروی دریایی ایجاد شده است.

 

گفتنی است، در سال ۱۳۷۶، با فرمان مقام معظم رهبری، پروژه موج در نیروی دریایی ارتش، کلید زده شد، پروژه‌ای که تمرکز اصلی آن معطوف بر ساخت و تولید ناوشکن‌ها بود و اولین تولیدی این پروژه، ناوشکن جماران بود.

 

 

 

نگاهی گذرا به توانمندی‌های نظامی و دفاعی کشورمان که ثمره لبیک مسئولان نیروهای مسلح به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تاسیس جهادخودکفایی است، نشان می‌دهد، در این شرایط که دنیای کفر و استکبار برخورد خصومت آمیز با ملت ایران را پیشه کرده‌است، تنها راه ظفرمندی، اتکاء به قدرت داخلی و تجدید روحیه استقلال و خودباوری است.

 

بدون تردید این روحیه استقلال و خودباوری و تکیه بر ظرفیت‌های درونی که در نیروهای مسلح تبلور یافته است، می تواند به عنوان الگویی کارآمد برای سایر بخش‌های کشور معرفی شود؛ به خصوص در شرایط فعلی که رهبر بصیر انقلاب، سیاست‌های کلی اقتاد مقاومتی را ابلاغ کرده‌اند و قوای سه گانه به همراه زیرمجموعه‌های خود برای تحقق این سیاست‌ها به تکاپو افتاده اند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا