هدایت قدرت از راه دور
تاريخ : 13 / 12 / 1392برچسب:ارتش,نیروی زمینی,بسیج مردمی, بسیج ارتش,پایگاه مردمی, | 23:11 | نویسنده : بسیجیان ارتش

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::عصر کنونی که در آن به سر می بریم دوران پیشرفت و رشد روزافزون اختراعات جدید وفن آوری های مدرن در حوزه های مختلف زندگی بشری است. عصری که هر روز شاهد بروز و ظهور فناوری پیچیده وخلاقانه دست بشر است. در قرن بیست ویکم،جهانی شدن زندگی بشر را در زمینه های مختلف علمی ، پزشکی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، نظامی و ... تحت سیطره و تاثیر خود قرار داده است. در حوزه نظامی و جنگ،هدف ها تغییر کرده است.

 

رویکرد و نگاه ارتش ها در جنگ های جدید نیز متفاوت با گذشته است. جنگ در نسل های قبلی با هدف تخریب توان نظامی دشمن صورت می گرفت. اکنون اما جنگ ها با هدف فرو پاشاندن دشمن از درون صورت می گیرد. دیگر در هم شکستن توان نظامی و توقف ماشین جنگی دشمن ملاک برتری در جنگ ها نیست بلکه در هم شکستن اراده طرف مقابل هدف برتر تعیین شده است.در ترسیم جنگ های جدید طراحان عملیاتی دیگر به دنبال لشکر کشی و فتوحات ارضی نیستند ، نتایج و دامنه این جنگ ها محسوس و قابل تشخیص نیست.پیشرفت فناوری و پدیده های جدید دنیای امروز شکل جنگ ها و تسلیحات مورد استفاده در آن را تغییر داده است.استفاده از سلاح های جدید با قدرت بیشتر و کار آیی مخرب تر و ادوات و تجهیزات نظامی فوق مدرن جنگ ها را خطرناکتر و صدمات و آسیب ها را کشنده تر و فجیع تر ساخته است.بی شک کشورآمریکا به دلیل ماهیت کینه توزانه و اقتصاد مبتنی بر فروش تسلیحات نظامی  سردمدار این بازی شوم است.اگرچه بسیاری از کشورهاخود را در برابر دنیای عظیم پیشرفت های تکنولوژی و فن آوری تسلیم و وابسته نموده اند لیکن جمهوری اسلامی ایران همواره در زمینه های گوناگون و حوزه های مختلف طی سالیان اخیر علی رغم تحریم های بی شمار و توطئه های واهی توانسته است به موفقیت های بزرگ دست یافته که از این رهگذر دستاوردهای عظیمی حاصل گشته است.ارتش جمهوری اسلامی ایران که از دوران جنگ تحمیلی شعار استقلال و خود کفایی نظامی را سرلوحه ماموریت مقدس خود قرار داده است امروز با تکیه بر نیروی ایمان ،اراده،تخصص و توانمندی کارشناسان و متخصصان خودتوانسته است برترین تجهیزات مدرن نظامی و تکنولوژی روز نظامی رابه خدمت گیرد بطوریکه هر روز اخبار غرور انگیزی از اختراعات،ابداعات و پیشرفت های خلاقانه در نیروهای چهار گانه ارتش به گوش می رسد.

 

بهره مندی و به کار گیری ((هواپیمای بدون سر نشین ))از جمله تکنولوژی مدرن عرصه نظامی است که اگرچه در عملیات موفقیت آمیز زمین گیر کردن RQ170 آمریکا توسط ایران بر سر زبان ها افتاد اما در نیروی زمینی ارتش از حدود  16 سال پیش مورد بهره برداری قرار می گرفته است.

 

با نگرش به اهمیت فوق العاده استفاده از هواپیمای بدون سرنشین و لزوم در اختیار داشتن آن در
جنگ های آینده،نیروی زمینی ارتش این ضرورت را به صورت تشکیل یک یگان مستقل و جدید از سال گذشته در دستور کار قرار داده است بطوریکه طی گذشت یک سال از افتتاح گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج)5یگان تابعه این گروه نیز در قرارگاههای عملیاتی نیروی زمینی در اقصی نقاط کشور راه اندازی و فعالیت خود را آغاز نموده اند.

 

سرهنگ رضا محمد حسن خاکی فرمانده گروه در رابطه با چگونگی تشکیل این یگان پروازی
می گوید:((توسعه علم هوانوردی و توجه ویژه در بکارگیری وسایل پرنده در ماموریت های مختلف از سوی ارتش های پیشرفته دنیا و خطرات احتمالی سقوط و انهدام هواپیماها و از بین رفتن جان خلبانان،فرماندهان وصاحب نظران نظامی را به این فکر واداشت که در جهت کاهش این گونه صدمات و تلفات از هواپیمای بدون سرنشین استفاده کنند.بر همین اساس نیروی زمینی ارتش در سال 1375 استفاده از آن را در برنامه های خود گنجانده و استارت فعالیت آن به صورت جدی زده شد.در اواخر جنگ تحمیلی عکس های شناسایی که از مواضع دشمن توسط هواپیمای بدون سرنشین "تلاش" به دست آمد مسوولین را به این فکر انداخت که این وسیله قابلیت های بسیاری دارد و می توان از آن استفاده های دیگری را نیز بعمل آورد.

 

در سال 1375 هسته اولیه تشکیل یگان پهپاد در نیروی زمینی ارتش شکل گرفت. اولین پرنده های بدون سرنشین با هدف شناسایی و بر مبنای کشف اطلاعات از دشمن ساخته شد تا اینکه در سال گذشته برابر طرح جامع ثامن فرماندهان و مسوولین ارتش و نیروی زمینی به این واقعیت مهم دست یافتند که پهپاد در نیروی زمینی ارتش می تواند بعنوان یگانی مستقل فعالیت خود را آغاز کند ، به همین منظور در تاریخ 14/4/1390 گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج) رسماًبه صورت مجزا و یک یگان عمده افتتاح و فعالیت خود را شروع کرده است.))

 

سرهنگ خاکی هدف تمامی هواپیماهای بدون سرنشین در دنیا را حول 3 محور اساسی اطلاعات،عملیات و پشتیبانی عنوان می کند و با بیان اینکه در حال حاضر 11 ماموریت برای گروه پهپاد نیروی زمینی در قالب اهداف سه گانه فوق تعریف شده است ادامه می دهد:((شناسایی و کسب اخبار و اطلاعات از مناطق مرزی و تحرکات نیروهای فرامرزی مستقر در کشورهای همسایه از جمله ماموریت اطلاعاتی گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج) می باشد و به این توانمندی رسیده ایم که کلیه تصاویر خطوط مرزی تا عمق 200 کیلومتری را به صورت زنده برای فرماندهان به نمایش گذاشته و در اختیار یگانهای مستقر در خطوط مرزی قرار دهیم،بدون اینکه نیاز به دیده بانی،اعزام گشتی شناسایی و نفوذ به خاک کشور های همسایه باشد.علاوه بر این در خصوص ماموریت عملیاتی با تجهیز این هواپیماها به مواد منفجره امکان انهدام اهداف در خاک دشمن و همچنین انجام عملیات انتحاری وجود دارد و در ماموریت پشتیبانی نیز می توانیم از این پرنده ها در تخلیه محموله از جمله دارو،نامه و یا هر نوع وسیله ای دیگر و رساندن آن از نقطه ای به نقطه دیگر و از یگانی به یگان دیگر استفاده نمائیم.در این راستا هواپیماهایی با بردهای مختلف در اختیار داریم.از جمله می توان به هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر اشاره کرد که در ماموریت های اطلاعاتی، شناسایی واقعی تا برد و عمق 50 کیلومتری خاک دشمن را برای ما انجام می دهند. علاوه بر این هواپیماهای بدون سرنشین m2 با برد 100 کیلومتر و نمونه پیشرفته شاهین با برد 150 کیلومتر نیز در ماموریت های شناسایی مورد استفاده قرار می گیرند که تا مسافت 200 کیلومتر نیز قابل تقویت  می باشند و با مطالعات و تحقیقاتی که صورت گرفته است در نظر داریم میزان برد این نوع را تا 300 الی 400 کیلومتر هم افزایش دهیم. در ماموریت های عملیات رزمی و انتحاری اولین نیرویی که به فکر افتاد که به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین عملیات انتحاری و رزمی انجام دهد نیروی زمینی ارتش بود. با ابتکارات و خلاقیت متخصصان داخلی این نیرو ، مدار آتش بر روی هواپیمای سبک طراحی ونصب شد که با موفقیت اهدافی را در زمین، دریا و حتی هوا منهدم کردیم. این توانمندی در رزمایش های مختلف آزمایش شد بطوریکه با استفاده از این هواپیماها سنگرها ، اهداف شناور در دریا و بالن متحرک در آسمان را مورد اصابت قرار دادیم. هواپیمایی در ماموریت عملیات رزمی در اختیار داریم به نام رعد 85 که فقط در اختیار نیروی زمینی ارتش قرار دارد و می تواند اهدافی را تا مسافت 100 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.))

 

به گفته سرهنگ خاکی امروزه هواپیماهای بدون سرنشین علاوه بر بکارگیری در ماموریت نظامی در فعالیت های جنگل بانی،آتش نشانی و شکاربانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

اگرچه فناوری این پرنده در اختیار آمریکاست و این کشور امروز بیش از 7500 فروند انواع مختلف آن را در اختیار دارد لیکن با همت و تخصص جان بر کفان صنایع دفاعی کشور، نیروهای مسلح جمهوری ایران از سالها پیش ضمن دستیابی به دستاوردهای عظیم در این زمینه ، تعداد زیادی از نمونه های مختلف آن را در اختیار داشته و مورد استفاده قرار می دهند. اولین هواپیماهای بدون سرنشین مدت کوتاهی بعد از جنگ جهانی اول و با استفاده از فناوری کنترل رادیویی ساخته شد ، اما نخستین استفاده از آن به عنوان یک ابزار جنگی و نظامی به دهه 50 میلادی بر می گردد. ضرورت و لزوم به کارگیری این گونه هواپیماها درجنگ های آینده و تاثیرات مثبت و قابلیت های بالای آن بر کسی پوشیده نیست، هواپیماهای بدون سر نشین قادر هستند هزاران کیلومتر بر فراز زمین پرواز کرده و اهداف مورد نظر خود را با پیشرفته ترین فناوری ممکن نابود سازند.از آنجایی که کنترل این هواپیماها بدون استفاده از خلبان صورت می گیرد و با توجه به اینکه سیستم دقیق طراحی شده برای آن به گونه ای است که کمترین میزان خسارت جانبی را سبب شوند کارشناسان نظامی پیش بینی می کنند هواپیماهای بدون سرنشین به الگوی جنگ ها و درگیری های نظامی در آینده تبدیل شوند.

 

 

فرمانده گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش پیشرفت های صنایع دفاعی کشور در زمینه تکنولوژی و فن آوری تولید هواپیماهای بدون سرنشین را عالی توصیف کرده خاطر نشان می سازد:((باور ایرانی به اینکه "می تواند" به  نقطه ای رسیده است که نمونه های مشابه خارجی بسیاری از این گونه هواپیما ها در ایران تولید و به بهره برداری رسیده است.))وی ضرورت به کارگیری از هواپیماهای هدایت از دور را نه تنها در جنگ های آینده حائز اهمیت  می خواند که اذعان می دارد کشورها در دوران صلح نیز با مقاصد جاسوسی و کسب اطلاعات از دشمن به استفاده از آن روی آورده اند بطوریکه طی سالیان اخیر بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در آسمان کشورهای منطقه با همین اهداف و منظورها به پرواز درآمده اند.

 

سرهنگ خاکی بخشی از برتری هوایی و قدرت پروازی در نبردهای آینده را از آن کشورهایی می داند که وسایل پرنده بدون سرنشین را در اختیار داشته و بتوانند از آن به بهترین نحو ممکن استفاده نمایند.این کارشناس پروازی نیروی زمینی ارتش می افزاید: ((با پیشرفت جنگ افزارهای مختلف و تغییراتی که در رویکرد و نگاه کشورها به مقوله کسب اطلاعات ایجاد شده است برای جلو گیری از آسیب رسیدن به عناصر اطلاعاتی وعملیاتی و مخاطرات ناشی از دستگیری آنان، امروزه کشورها بیش از پیش به فکر استفاده از سلاح های نظامی هدایت شونده از دور هستند بعنوان مثال در اواسط جنگ سرد یک هواپیمای شناسایی u2 آمریکایی در خاک شوروی سابق سرنگون شد ودستگیر شدن خلبان آن هواپیما توسط نیروهای شوروی رسوایی های زیادی را برای آمریکا در مجامع بین المللی به دنبال داشت. از این رو کشورهایی که فن آوری وتکنولوژی ساخت هواپیما را در اختیار دارند به این فکر افتادند که هواپیماهایی را تولید نمایند که بدون خلبان و از دور هدایت شوند ، لذا خیلی سریع پیشرفت های زیادی در این خصوص پدیدار گشت بطوریکه علیرغم پیشینه خیلی طولانی تر هواپیمای با سرنشین امروزه هواپیمای بدون سرنشین به رشد فزاینده ای در دسترسی به فن آوری های برتر پروازی دست یافته اند.))

 

سرهنگ خاکی در ادامه با اشاره به چگونگی استفاده و بهره برداری از این نوع هواپیماها با اهداف مختلف اضافه کرد):(امروزه نیازمندی های گوناگون اطلاعاتی که کشورها برای خود ترسیم و تعریف می کنند و دستیابی به آن را برای خود یک ضرورت می دانند بیشتر مربوط به عمق خاک یکدیگر می باشد. به عنوان مثال اطلاع و آگاهی از توسعه کارخانجات ، اداره شهرها ، اماکن حساس ، سدها ، گسترش پادگان ها و خیلی ضرورت های اطلاعاتی دیگر که کسب آن از طریق دیده بانی ، گشتی شناسایی ، جاسوسی توسط افراد نفوذی و ... امکان پذیر نیست با استفاده از هواپیماهای بدون سر نشین که در عمق خاک دشمن بر فراز آسمان به پرواز در می آیند حاصل می گردد.))  

 

سرهنگ خاکی پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پرنده های بدون سرنشین را موفقیت آمیز خواند و گفت:((درحال حاضر ایران در ساخت و بهره برداری از این  هواپیماها در رتبه دهم و یا یازدهم قرار دارد که از نگاه کشورهای پیشرفته ومطابق با معیارها واستانداردهای جهانی کشورهایی که تا رتبه پانزدهم قرار دارند جزو کشورهای پیشرفته در زمینه این فن آوری به شمار می آیند.))

 

فرمانده گروه پهپاد اظهار امیدواری کرد که طی برنامه واهداف 5 ساله صنایع دفاعی انشاءا... در نظر است که رتبه ایران از این که هست جلوتر رفته و تا رتبه پنجم جهانی پیشرفت نماید.اگر چه کشور عزیزمان ایران و به ویژه صنایع دفاعی سالهاست که مورد تحریم قرار گرفته است و رفتار خصمانه و ظالمانه ای از سوی کشورهای استکباری در قبال ما بروز می کند بحمدا... صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران توانسته است روی پای خود بایستد و متکی به خود باشد. در این زمینه سرهنگ رضا محمد حسن خاکی خاطر نشان می کند:((در گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش تمامی تجهیزات مورد نیاز و هواپیماهایی که در اختیار داریم کاملاً بومی سازی شده است ، نیازمندی های پروازی نیروی زمینی در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین با همت کارشناسان صنایع داخلی و تبحر و تخصص متخصصان این نیرو تامین و مورد استفاده قرار می گیرد.))

 

 

توانمندی نیروی زمینی ارتش در بکارگیری هواپیماهای بدون سرنشین به مرحله ای از تکامل و قابلیت رسیده است که به گفته سرهنگ خاکی از حدود 15 سال پیش در تمامی رزمایش ها و تمرینات تاکتیکی این نیرو در رده های مختلف، استفاده از این نوع هواپیما با جدیت دنبال می شده و امروزه اطلاعات استراتژیکی و فوق العاده حساس از تحرکات مرزی از این رهگذر در اختیار فرماندهان قرار می گیرد و بعضاً فرماندهان به صورت زنده ومستقیم تصاویر ارسالی هواپیماهای بدون سرنشین در حین گشت زنی را مشاهده می کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا خطاب به نیروهای مسلح مبنی بر اینکه "نیروها موظفند اطلاعات مورد نیاز خودشان را بدست آورند" گفت:((کلیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حیطه وظایف و ماموریت های خودشان اجازه استفاده از این نوع هواپیماها را دارند و به دنبال آن هر نیرو در جهت ارتقاء توانمندی و در اختیار داشتن فن آوری برتر در جهت رشد و بومی سازی تکنولوژی تولید آن گام برمی دارد که به جرات می توان گفت کارشناسان و متخصصان نیروی زمینی ارتش در این مسیر به پیشرفت ها و موفقیت های محسوس و ارزشمندی دست یافته اند.)) 

 

آموزش و توانمندی هدایت و پرواز هواپیماهای بدون سر نشین از جمله تخصص های لازمی است که باید کارکنان آن را فرا گیرند.سرهنگ خاکی در این خصوص می گوید:((در استفاده از هواپیمای با سرنشین و بدون سر نشین اصول پرواز مشترک است یعنی شما در هر دو نوع هواپیما خلبان شناخته می شوی با این تفاوت که در یکی هدایت همراه با هواپیما و در دیگری از دور اتفاق می افتد، اما در هر دو نوع پرواز ، باید اصول پرواز را بدانی. علوم آیرودینامیک ، چگونگی بلند شدن پرنده از زمین ، نحوه نشاندن هواپیما و اجرای ماموریت و پرواز بر فراز آسمان تا حدودی در هر دو هواپیما یکی است بنابراین کارکنانی که از نیروی زمینی جهت گذراندن دوره های آموزشی انتخاب می شوند باید از سلامتی کامل جسمانی و روانی برخوردار باشند ، بهره هوشی و روحیه و انگیزه بالایی داشته باشند تا قادر باشند ساعت های متوالی و طولانی در ایستگاههای پروازی فعالیت نمایند.))

 

گذراندن دوره های مختلف آموزشی و فراگیری علوم وفنون گوناگون پروازی از جمله ملزوماتی است که سرهنگ خاکی آن را برای هر یک از کارکنانی که در گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش و یگانهای تابعه گزینش و مشغول به کار می شوند ضروری می داند و می افزاید:((در حال حاضر کارکنان برای طی آموزش های لازم پروازی جهت فراگیری دانش تخصصی به مراکز آموزشی صنایع هوایی اعزام می شوند و پس از طی
دوره های تخصصی که از 6 ماه تا 2 سال متفاوت می باشد در ایستگاههای پروازی نیروی زمینی ارتش فعالیت خود را آغاز می کنند.))

 

وی در خصوص مقایسه توانمندی این نیرو در منطقه وجهان می گوید:((اگر بخواهیم پیشرفت های حاصل شده کشورمان در زمینه تولید ، بکارگیری و بهره برداری از هواپیمای بدون سرنشین را با کشورهای همجوار و همچنین کشورهایی که تکنولوژی این نوع پرنده ها را در اختیار دارند مقایسه نماییم باید بگوییم که ترکیه در منطقه تنها کشوری است که از پرنده های بدون سرنشین استفاده می کند که البته کاملاً وارد کننده است و اما در مقایسه با کشورهای صاحب تکنولوژی وقتی توانمندیها و   قابلیت های نمونه های داخلی هواپیمای بدون سرنشین خودمان را با نمونه های آمریکایی آن تطبیق می دهیم در بسیاری از موارد این توانایی برابری می کند و نکته ای که حائز اهمیت است اینکه ما در مقایسه با این کشورها همواره از سوانح و تلفات کمتری برخوردار هستیم در حالیکه هر روز می شنویم که هواپیماهای بدون سرنشین دیگر کشورها از جمله آمریکا واسراییل در کشورهای مختلف سقوط می کنند.))

 

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج)نیروی زمینی ارتش طبقه بندی هواپیمای بدون سرنشین را بر اساس بُرد،ارتفاع،وزن و نوع ماموریت عنوان می کند و ادامه می دهد:((همواره این گونه هواپیماها را به لحاظ برد و مسافتی که طی می کنند در طبقه بندیهای مختلف قرار می دهند اما آنچه شایان توجه است اینکه تکنولوژی و سیستم به کار گرفته در بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین یکسان و تقریباً نزدیک به هم است و تفاوتی که بر مبنای بردهای مختلف اعلام می شود نه به لحاظ فن آوری هواپیما که از جهت نحوه کنترل و هدایت آن است که بسته به امکان برقراری ارتباط ماهواره ای برای هر کشور متغیر و متفاوت است.در حال حاضر ما هواپیماهایی در بردهای 5 الی 200 کیلومتر در اختیار داریم که اگر در آینده با استفاده از ماهواره هایی که به فضا پرتاب می کنیم بتوانیم از ارتباط ماهواره ای بهره مند شویم کنترل و هدایت این هواپیما در مسافت های بیش از این نیز  امکان پذیر خواهد بود.))

 

کارشناس هواپیمای بدون سرنشین نیروی زمینی ارتش تولید این هواپیماها را در ایران بسیار امید وار کننده  می داند و اظهار می دارد:((اگرچه در حال حاضر کشورهای آمریکا،روسیه،چین،انگلیس،فرانسه،رژیم صهیونیستی و حتی آفریقای جنوبی و استرالیا پیشرو در تولید و صادرات این پرنده ها هستند ولی طبق آمار و ارقام ساخته شده و نمونه هایی که در اختیار ما قرار می گیرد به جرات می توان گفت که ایران جزو کشورهایی است که در این زمینه به دستاوردهای بزرگی رسیده است و در آینده نیز به پیشرفت های چشمگیری دست می یابد.))

 

اگرچه قدرت پروازی نیروهای مسلح و حجم انبوه هواپیماهای بدون سرنشین در نیروی هوایی بنیان نهاده شده است ولی نیروی زمینی ارتش بعنوان نیروی مقدم و پیشرو توانسته است تعداد زیادی از این هواپیماها از جمله سپهر،رعد،شاهین،صاعقه و... را در اختیار گرفته و ضمن استفاده در ماموریت های  مختلف شناسایی و اطلاعاتی روز به روز بر توان اطلاعاتی،عملیاتی و رزمی خود بیفزاید. اهمیت روز افزون بکارگیری از این نوع هواپیماها و لزوم تجهیز یگانها به آن، فرماندهان،کارشناسان و متخصصان نیروی زمینی ارتش را بر آن داشته است تا علاوه بر هواپیمای بدون سرنشین به بالگرد بدون سرنشین نیز بیندیشند
به طوریکه اکنون طراحی و تولید انواع بالگردها در این نیرو آغاز شده است که نمونه های نخست آن تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا