حضور خلبانان 22 تا 50 ساله در نهاجا
تاريخ : 27 / 11 / 1392برچسب:, | 15:13 | نویسنده : بسیجیان ارتش

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

به گزارش  پایگاه مردمی ارتش به نقل از  مشرق،  امیر علیرضا برخور درباره چگونگی فرآیند سلامت خلبان‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در اجتماع درباره خلبانان اینطور تفسیر می‌شود که خلبانان باید یک سلامت خاصی داشته باشند ولی اینطور نیست. بلکه در بدو معاینات برای مراجعه جهت خلبانی فقط مولفه یک انسان سالم و طبیعی مهم است.

وی با اشاره به تغییرات جسمی در افراد در طول عمر افزود: بنابراین انسانی که قرار است 30 سال برای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سمت خلبانی خدمت کند باید از سلامت کامل برخوردار باشد و نباید در بدو استخدامی خود دچار مشکل جسمی شود. بنابراین در معاینات خلبانی به سلامت چشم و دندان‌ها توجه می‌شود. البته منظور از سلامت دندان‌ها این نیست که دندان پر شده مشکل دارد، همچنیی افراد نباید انحراف بینی داشته باشد و شنوایی فرد نیز کامل باشد و از نظر روانی نیز دارای سلامت کامل و متعادل باشد.

خلبانی یعنی عشق به پرواز داشتن

امیر برخور ادامه داد: بنابراین برای خلبانی یک فرد سالم معمولی نیاز است ولی در روند ادامه دوره‌های خلبانی روند کار سخت است و در کنار تحمل سختی‌ها و سلامت جسم باید عشق خلبانی نیز در وجود فرد باشد و اگر فرد عاشق پرواز نباشد محال و غیرممکن است بتواند آن فرد تا آخر راه را پیش رود و آخر این راه نیز فقط دوره آموزش است تا بتواند یک خلبان تاکتیکی شود. زیرا مراحل سخت است البته کار سخت نیست بلکه در کنار مراحل دانشگاه و آموزش فرد باید روزی 4 تا 5 ساعت مطالعه کند و 3 تا 4 ساعت نیز پرواز داشته باشد و همراه این مباحث 5 ساعت نیز آموزش نظامی را فراگیرد.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش عنوان کرد: بنابر این، این مباحث و دوره‌ها برای همه قابل تحمل نیست و خسته کننده است ولی کسانی که عاشق خلبانی باشند لذت می‌برند و هر چقدر پرواز بیشتری کنند لذت بیشتری نیز حاصل می‌کنند. بنابراین در بُعد فیزیکی برای خلبانی فقط یک انسان سالم طبیعی لازم است. البته محدودیت‌های قد و وزن نیز داریم زیرا از نظر قدی باید پای فرد خلبان به پدال‌های کابین هواپیما و دسترسی به دیگر تجهیزات خلبانی میسر باشد.

فرق خلبانان هواپیماهای مسافربری با جنگی

وی در پاسخ به اینکه فرق خلبانان هواپیماهای مسافربری با جنگی در چیست، تصریح کرد: نیروی هوایی ارتش جمهور اسلامی خلبان‌های خود را در دانشکده‌ افسری ارتش (شهید ستاری) جذب و آموزش می‌دهد و در دانشکده شهید ستاری دوره‌های خلبانی وجود دارد، این خلبان‌ها برای پرواز آموزش می‌بینند و پس از طی دوره‌های پروازی و کسب امتیازهای فیزیکی و روانی، آن فرد به عنوان یک خلبان آماده می‌شود تا با هواپیمای شکاری پرواز کند.

امیر برخور تصریح کرد: البته اگر در طول این مراحل مشکلی برای افراد ایجاد شود،آنها می‌توانند برای پرواز با هواپیماهای ترابری ارتش اقدام کنند. این بحث خلبانی در ارتش جمهوری اسلامی است اما در زمینه سازمان هواپیماهای فرودگاه‌های کشوری، خلبان‌های آنها به دو روش انتخاب می‌شوند اول اینکه از طریق همین سازمان یعنی (هما) برگزیده می‌شوند که جوانانی هستند که برای آنها آموزش گذاشته می‌شود و به عنوان خلبانان هواپیماهای مسافربری معرفی می‌شوند. ولی یک عده‌ای نیز وجود دارند که خودشان به صورت شخصی برای آموزش‌های خلبانی اقدام می‌کنند که هم در ایران و هم در کشورهای جهان این دوره‌ها وجود دارد و این آموزش‌ها به این صورت است که دروس دوره‌های خلبانی را فرا می‌گیرند و در باشگاه‌های پروازی اقدام به پرواز می‌کنند و مدارک مربوط به قوانین پرواز سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) را دریافت می‌کنند.

جوانترین و مسن ترین خلبانان ایرانی

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران در پاسخ‌ به این پرسش که جوانترین و مسن ترین خلبانان ایرانی که در حال حاضر اقدام به پرواز می‌کند چه کسانی و در چه سنینی هستند، گفت: جوانترین خلبان ایرانی که با شکاری پرواز می‌کند 22 سال است، البته از 18 سالگی دوره‌های پروازی را فرا می‌گیرند ولی برای اینکه بتوان از این خلبان‌ها در جنگ‌ها استفاده کرد یعنی حداقل یک خلبان برای حضور در جنگی مانند دفاع مقدس مشارکت کند و به طور قانونی بتواند اقدام به عملیات پروازی جنگی انجام دهد و زنده نیز به آشیانه بر گردد باید 10 تا 12 سال به طور میانگین آموزش دیده باشد. بنابراین جوانترین خلبان ایرانی که در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز می‌کند 22 سال دارد و مسن‌ترین خلبان ما نیز با 50 سال یک ماه دیگر زمان پروازش به پایان می‌رسد زیرا پس از 50 سالگی دیگر مجوز پرواز با هواپیماهای شکاری باطل می‌شود.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا