تانک ذوالفقار اوج اقتدار صنعت زرهی/ ارتقاء قابلیت‌های نیروی زمینی در عرصه ناهمطراز با نینوا

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::پس از پایان جنگ تحمیلی با تاکیدات مدبرانه مقام معظم رهبری و تلاش متخصصان داخلی، از مستشاران خارجی بی نیاز شده و جرقه‌های ابتدایی خودکفایی در صنعت دفاعی و نظامی زده شد.

به گزارش  پایگاه مردمی ارتش به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، با پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی دشمنی های خود را با ایران آغاز کرد و با این ذهنیت که نظام تازه تاسیس ایران آسیب پذیر است صدام را برای تجاوز به ایران وادار کرد.

دشمن فقط به کمک رسانی در جنگ به عراق بسنده نکرد و با اعمال تحریم های اقتصادی و رابطه ای با کشورمان نیز نیروهای نظامی کشور را با مشکل مواجه کرد که با تدابیر امام (ره) و حمایت های مقام معظم رهبری، متخصصین داخلی در مسیر خودکفایی قرار گرفتند.

بی نیازی از مستشاران خارجی بعد از جنگ تحمیلی

پس از پایان جنگ تحمیلی با تاکیدات مدبرانه ی مقام معظم رهبری و تلاش متخصصان داخلی از مستشاران خارجی بی نیاز شده و جرقه های ابتدایی خودکفایی در صنعت دفاعی و نظامی زده شد.

تجهیزاتی که در ارتش به کار گرفته شد در دوران جنگ تحمیلی فرصت تعمیر، نگه‌داری و نوسازی آن‌ها نبود. بعد از جنگ تعمیرات اساسی این تجهیزات شروع شد و سازمان جهاد و خودکفایی ارتش شروع به ساخت دستاوردهای جدیدی کرد و با توجه به اینکه محوریت نبرد بر روی زمین، تانک است، متخصصان توانمند کشورمان در نیروی زمینی ارتش نسبت به طراحی و ساخت تانک بومی ذوالفقار اقدام کردند.

 

سازمان تحقیقات و جهادخودکفایی نیروی زمینی ارتش با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری توانست گام های بلند و موثری بردارد و به طراحی و ساخت اولین تانک کاملا بومی دست یابد و هر روز نسخه جدیدی از این تانک ایرانی را به تولید برساند.

وقتی برای اولین بار تانک ذوالفقار ساخته شد و رسانه های داخلی به معرفی این تانک پرداختند محافل اطلاعاتی غرب و تمامی کارشناسان نظامی به توانمندی ایران و ویژگی های این تانک رسیدند و بار ها و بارها به این اقتدار ایران اعتراف کردند.

در بسیاری از سایت های مطرح دنیا تانک ذوالفقار در رده تانک های مدرن جهان قرار گرفته است که نمایانگر توانمندی این تانک ایرانی و ارزش های نظامی کشورمان است.

تانک ذوالفقار برگرفته از مهارت و خلاقیت متخصصین داخلی است

با اینکه تانک ذوالفقار به تانک های آمریکایی و روسیشبیه است اما طراحی و تولید آن کاملا بومی بوده و برگرفته از مهارت و خلاقیت متخصصین داخلی است که نشانگر افزایش توان مهندسی و فنی در حوزه نظامی ارتش است.

اولین نمونه تانک ذوالفقار تا حدودی شبیه تانک M60 آمریکایی بود اما در ذوالفقار 3 این شباهت ها کمتر شد و به تانک های روز دنیا نزدیکتر شد. با تغییراتی که در نمونه های بعدی صورت گرفت و با اضافه شدن سامانه کنترل آتش EFSC3 و استاب‌لایزر تانک "ذوالفقار 4" این تانک به یکی از پیشرفته ترین تانک های دنیا تبدیل شد.

سامانه کنترل آتش یک سیستم چند منظوره است که توانایی‌هایی از جمله ثابت نگاه داشتن توپ در هنگام انواع مانورها و چرخش ها، ایجاد امکان درگیری با اهداف ثابت و یا متحرک در زمانی که تانک متوقف بوده و یا در حال حرکت است، سامانه‌های کامل حفاظت "ش . م . ه"، لانچرهای دود پخش کن و مسافت یاب‌های لیزری و... را در اختیار ذوالفقار قرار می‌دهد.

تانک ایرانی ذوالفقار به سامانه دید در شبو سامانه تهویه هوا برای خارج کردن گاز ناشی از شلیک توپ مجهز شده وبرجک آن دارای سامانه برقی بوده و توپ 125 میلی متر ذوالفقار همانند تانک تی 72 به صورت خودکار مسلح شده و مجهز به مسافت‌یاب لیزری است که سامانه‌های دید در شب باعث می شود هدف با اولین شلیک مورد اصابت قرار گیرد.

تانک ذوالفقار که با تمام این دانش ها و مهارت ها به صورت کاملا بومی تولید شده است که با استفاده ی بهینه از زیرساخت های موجود در ارتش قابلیت تغییر، تعمیر و اورهال را دارد.

در کشورهای همسایه که تانک تولید می کنند هیچ کدام نتوانسته اند به تنهایی تولید کننده تانک باشند اما نیروی زمینی ارتش با تکیه بر داشته های خود و سرمایه گذاری در صنایع دفاعی توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توانسته بدون هیچگونه وابستگی به بیگانگان به طراحی و تولید تانک ذوالفقار پیشرفته و مدرن دست یابد.

تانک ذوالفقار قله دانشی حوزه زرهی است

تانک ذوالفقار در حقیقت قله دانشی حوزه زرهی است که این قله عملکرد و اثر بخشی بسیار بالاتری را نسبت به همسانان خودش دارد. آنچه که دشمنان ما را به فریاد درآورده است تانک ذوالفقار نیست، رسیدن ارتش ایران به قله دانش تولید این تانک است.

امیر مسعود رضا زواره ای رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتشبه خبرنگار ما گفت: تحرک یک تانک را با یک عدد نشان می دهند که توان موتور بر اسب بخار تقسیم بر وزن تانک بر تن است در تانک ذوالفقار این عدد با تانک های پیشرفته دنیا برابری می کند این اعداد در تکنولوژی دفاعی دنیا بسیار قیمتی است که خدا را شکر ما به اعداد خوبی رسیده ایم.

تانک ذوالفقار قله دانشی است که در آینده حوزه زرهی را برای ما متبلور می کند. تمامی تانک ها طی زمان های مشخصی از رده خارج می شوند اما تانک ذوالفقار با قابلیتی در نزاجا به وجود آمده است که بنا به زمان و تهدیدات و نیاز عملیاتی در هر مقطعی قابل تغییر است.

در نیروی زمینی ارتش از کوچکترین ادوات جنگی تا سنگین ترین تجهیزات دفاع و نظامی ساخته شده است و کاملا اثبات کرده که بر اساس مهارت های سازمانی و دانش رسوب شده ای که در بدنه نزاجا وجود دارد در مرحله عملیاتی حضور پیدا کرده و بر اساس قابلیت های مورد استفاده در اقلیم های موجود در ایران تاکتیکی ترین تسلیحات نظامی را طراحی و تولید می کند.

تانک ذوالفقار یکی دیگر از اسناد توانمندی دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که یکی از کشورهای سازنده تانک در جهان می باشد.

سلاح فوق تاکتیکی شاهر در نوع خود در جهان بی نظیر است

یکی دیگر از این دستاوردها سلاح فوق تاکتیکی شاهر است  که در نوع خود بی نظیر بوده و با بیش از سه هزار متر برد موثر و 4 هزار متر برد مفید و قدرت نقطه زنی هدف و سهولت در تیر اندازی با دوربینی که در آن پیش بینی شده است را می توان یکی از برترین ها در نوع خودش نام گذاری کرد.

سلاح فوق تاکتیکی شاهر که در نوع خود در جهان بی نظیر است با کالیبر 14.5 میلیمتر و وزن 22 کیلوگرم و طول 185 سانتی متر، 3 هزار متر برد موثر و 4 هزار متر برد مفید دارد.

این سلاح تاکتیکی قابلیت درگیر شدن با اهداف بیشتر از 3 کیلومتر را دارد که به این نوع سلاح ها که بیشتر از 1000 متر درگیر می شوند آنتی متریال می گویند یعنی این سلاح بر علیه انسان قابل به کارگیری نیست و بسیار قدرتمند در جهت انهدام انواع سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن مورد استفاده قرار می گیرد.

با اولین شلیک هدف را منهدم می کند

این سلاح به گونه ای طراحی شده است که بسیار تاثیر گذار بوده یعنی با اولین شلیک هدف خود را منهدم می کند و فرآیند بهبود و افزایش قابلیت این سلاح و دستگاه های جانبی آن در حال انجام است.

شاهر سلاحی است که فقط برای اقامه عدل از نیامش بیرون می آید و با قدرت نقطه زنی طراحی شده که نه تنها نیروی زمینی ارتش را بلکه کل نیروهای مسلح را در لیست محدود سازنده این سلاح قرار داده که قابل افتخار است.

بر اساس پتانسیل های موجود در این سلاح و قطعات و مهمات آن که در کشور موجود است از قدرت بالایی برخوردار است و سهولت در تیر اندازی با دوربینی که در این سلاح پیش بینی شده است کار را برای فرد استفاده کننده راحت می کند.

شعله پوش سلاح شاهر باعث  کاهش لگد سلاح می شود

طراحی منحصر به فرد شعله پوش این سلاح از دیگر قابلیت های این سلاح است که ضربه ای را که لگد عقب سلاح بر نیرو وارد می کند را به کلی کاهش داده است به شکلی که تیر انداز اصلا عقب نشینی لگد سلاح را حس نمی کند.

گلوله های کالیبر 114*14.5 میلی متر که در این اسلحه استفاده می شود شتابی در حدود 1 کیلومتر بر ثانیه! داشته و بنا بر محاسبات انجام شده توان تخریبی آنان در مقایسه با فشنگهای 12.7 میلی متری که عمدتا در سلاح غربی استفاده می شود 60 درصدبیشتراست.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در رابطه با قابلیت های سلاح شاهر در گفتگویی اظهار داشت:سلاح شاهر با برد موثر 3 هزار متر کارآمدی بالایی دارد و اکنون که ما وارد فاز جدیدی از تهدیدات شده ایم که کارشناسان آن را ناهمطراز می نامند وباید متناسب با این تهدیدات توانمندی ایجاد کنیم که یکی از این توانمندی ها طراحی و ساخت سلاح شاهر است که در نوع خود بی نظیر می باشد.

امیر کیومرث حیدری نیز در گفتگوی دیگری در رابطه با سلاح شاهر گفت:خودکفایی و خوداتکایی نیروهای مسلح، مورد تأکید امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده و مواردی چون سلاح شاهر به‌عنوان نمونه‌هایی بارز و مهم در این زمینه محسوب می‌شوند که متناسب با تهدیدات روز طراحی و تولید شده و از قابلیت های بالایی برخوردار است.

زمانی نگذشت که متخصصان داخلی انواع تانک، نفر بر، موشک، هواپیما، بالگرد و ... در جهت ارتقاء نظامی در نیروهای مسلح طراحی کردند که خودروی تاکتیکی نینوا نمونه ای از این سعی و تلاش هاست.

خودروی نینوا به صورت کاملا بومی بر اساس نیازهای تاکتیکی نزاجا و تحت شرایط اقلیمی کشور طراحی و تولید شد که بدون نیاز به زیرساخت های صنعتی بزرگ تولید شده است.

خودرو تاکتیکی نینوا بر اساس نیاز نیروهای مسلح طراحی شده است

خودرو تاکتیکی 2.5 تنی 4 در 4 "نینوا" ماشینی نظامی است که بر اساس نیاز نیروهای مسلح، توسط متخصصان داخلی و متعهد کشورمان در جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی شد و تمام زنجیره های تامیین آن در داخل کشور قابل اجرا بوده و خروجی های آن منحصر به فرد شده است که تست های عملیاتی انجام شده بر روی این خودروی نظامی تایید کننده ی این خصوصیات است.

این خودروی نظامی با طول 7 متر، عرض 2.5 متر و ارتفاع 2.8 متر و با قدرت موتور 240 اسب بخار، دارای قابلیت‌هایی زیادی است که می توان تحمل ظرفیت حمل 5 تن بار در جاده و 2.5 تن بار در 2.5 تن در کلیه شرایط تاکتیکی در زمین‌های ذوعارضه، عبور شیب ارضی 30 درصد و عبور شیب طولی 60 درصد را از قابلیت های این خودرو ذکر کرد.

خودروی نینوا یک خودروی تاکتیکی گشت زنی و پشتیبانی است

وظیفه اصلی خودرو نینوا گشت‌زنی و شناسایی است اما با نصب تسلیحات بر روی این خودروی نظامی از آن می توان به عنوان یک خودروی پشتیبانی نیز استفاده کرد.

این خودرو می تواند از مناطق صعب‌العبور، کوهستانی، ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانه‌های کم عمق به راحتی عبور کرده و با وجود پرش های فراوان، سرنشینان خود را سالم از منطقه عبور دهد.

خودروی تاکتیکی نینوا در حمل مهمات، نفرات و توپ‌های پدافندی در زمین‌های ناهموار"تهدیدات ناهمطراز" قابلیت‌های بالایی دارد که می تواند توان رزمی نیروهای مسلح را در زمان تهدید به خوبی ارتقاء داده و قابلیت های نیروی زمینی ارتش را برای ورود به حوزه ناهمطراز را افزایش دهد.

این خودروی نظامی در رزمایش بزرگ " قمر بنی هاشم" که در آبان ماه سال جاری توسط نیروی زمینی ارتش در جنوب شرق کشور برگزار شد تمام مسافت تهران تا مقصد را با بارهای مختلف و کاربرد های متفاوت که از قبل برای آن پیش بینی شده بود با موفقیت طی کرد.

 

سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش به دنبال اخذ استاندارهای دفاعی و نظامی و انتقال این فن آوری به صنایع غیر نظامی کشور است تا به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند:" تا آنجایی که می شود تحقیقات از تولید فاصله بگیرد بتوانند به خوبی در زمینه تحقیقات و پژوهش رشد و نمو پیدا کند" برسیم.

سازمان جهاد وخودکفایی نیروی زمینی ارتش با تولید خودروی 6 در 6 خودروی نینوا توانست به خودرویی تاکتیکی تر دست یابد، یعنی خودرویی با 3 محور که کاملا نیرو پذیر بوده و هر 6 چرخ آن دارای قدرت است که تناژ آن بر اساس نیازمندی ها قابل تغییر است یعنی از 2و نیم تن تا 7 تن را پوشش می دهد.

سازمان جهاد و خودکفایی نیروی زمینی ارتشبعد از خودروی نینوا خودروی 10 در 10 ذوالجناح را برای اولین بار تولید کرد و نمونه های بعدی نیز در حال ارزیابی قرار دارند تا به چرخه تولیدات نیروی زمینی ارتش بپوندند.

سازمان جهاد و خودکفایی نیروی زمینی ارتش در تولید خودروهای سبک و سنگین گام‌های بزرگی برداشته که متناسب با نیازهای نبرد زمینی در یک جنگ ناهمطراز در پیشرفت قرار گرفته است.

طبق نظرات کارشناسان نظامی دنیا ایران توانسته است با طراحی و تولید خودروهای پیشرفته خود را در سطح اولین های تولید کننده این خودروها قرار دهد.

گزارش از: طیبه کرانی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا