پاداش امام(ره) به نیروی هوایی این بود که آن را نیروی الهی نامیدند

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 

19  ::پایگاه مردمی ارتش بهمن هر سال یاد آور خاطرات ماندگاری از کارکنان نیرویی از ارتش جمهوری اسلامی ایران است که عملکرد آنها در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی، نقشی ماندگاری در سرعت بخشیدن به پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

 

حضور و رژه معروف کارکنان نیروی هوایی و بیعت ایشان با امام (ره) در مدرسه علوی، باعث شد امید رژیم طاغوتی شاه به ارتش از بین رفته و رژیم پهلوی پایه، اساس و شالوده خود را از دست بدهد. این حرکت کارکنان نیروی هوایی مدال افتخاری برای آنها شد و دلاور مردی های خلبانان این نیرو در ایام دفاع مقدس نیز باعث گشت لقب با افتخار "نیروی هوایی یک نیروی الهی است" به آنها داده شود.

 

در آستانه نوزدهم بهمن، سالروز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سی و پنجمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی، گفت و گویی با امیر سرتیپ خلبان برخور، جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش داشته ایم.

 

      

 

اگر بخواهید نگاه کلی، به عملکرد نیروی هوایی ارتش در دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس داشته باشید، چگونه آن را  تبیین می کنید؟

 

با گذشت بیش از سه دهه از عمر پربرکت انقلاب اسلامی ایران، عملکرد نیروی هوایی ارتش را می توان به سه بخش یا سه دهه تقسیم بندی کرد:

 

1- دهه اول، دهه ایثار و فداکاری.

 

2- دهه دوم، دهه خودباوری وسازندگی.

 

3- دهه سوم به عنوان دهه خودکفایی.

 

در دهه اول یعنی دهه ایثار و فداکاری که سال های پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس

 

می باشد، به این علت است که اولین نیروی نظامی منسجم که به صورت رسمی انزجار خودش را از حکومت طاغوت اعلام کرد و در یک حرکت نمادین و انقلابی در 19 بهمن سال 57 در محضر حضرت امام خمینی (ره) در مدرسه علوی رژه رفت، نیروی هوایی ارتش بود. این اقدام شجاعانه باعث تسریع در روند پیروزی انقلاب شد.
نیروی هوایی به عنوان اولین نیرویی بود که مقابله مسلحانه با رژیم طاغوت را آغاز کرد و این اقدام بلافاصله به دیگر نیروهای نظامی گسترش پیدا کرد. بعد از پیروزی انقلاب و هنگامی که حمله متجاوزین رژیم بعث عراق درتاریخ 31 شهریورماه 59 به کشورمان آغاز شد، نیروی هوایی ارتش اولین نیروی منسجم نظامی بود که در همان ماه های آغازین جنگ به منظور انسجام دیگر نیروهای نظامی و مردمی،در مقابل یورش دشمن بعثی ایستادگی کرد.
نیروی هوایی الهی افتخار می کند که اولین شهید را ماه ها قبل از جنگ به نام شهید غلامحسین باستانی و همچنین اولین خلبانان شهید دوران دفاع مقدس را در همان روز 31 شهریور ماه با نام شهیدان محمد صالحی و خالد حیدری تقدیم اسلام و انقلاب کرد. همچنین اولین آزاده دوران دفاع مقدس جانباز آزاده شهید یعنی حسین لشکری که ملقب به سید الاسرای ایران بود را با 18 سال اسارت تقدیم  ملت شریف ایران نموده است.
با شروع رسمی جنگ، نیروی هوایی، اولین نیرویی بود که پاسخ حملات هوایی دشمن را تنها دو ساعت بعد از حمله رژیم بعث عراق داد وکمتر از 10 ساعت پس از آن نیز عملیات بزرگ کمان 99 یا همان عملیات 140 فروندی را درقالب طرح البرز در صبحگاه اول مهرماه 59 علیه دشمن انجام و پادگان های نظامی، نقاط حساس و پالایشگاه های عراق را مورد بمباران خشم ملت ایران قرار داد.
حضرت امام(ره) نیز با اِشراف الهی و روح ملکوتی که داشتند این اولین ها را به خوبی دیدند و پاداش نیروی هوایی را بایک جمله که تا ظهور امام زمان(عج) افتخاری است برای ما اینگونه ادا نمودند که  فرموند:"نیروی هوایی یک نیروی الهی است."

 

 

 

 

امیر! لطفاً در باره نقش نهاجا در دروان سازندگی نیز توضیح بدهید

 

با پایان جنگ و شروع دهه دوم انقلاب که دهه سازندگی بود، نیروی هوایی ارتش نیز همگام با دیگران باسازی و سازندگی را شروع کرد.
در طول دوران هشت ساله دفاع مقدس فشار زیادی به تجهیزات فنی، جنگنده ها، خلبان و کارکنان فنی نیروی هوایی وارد آمده بود. تعدادی از کارکنان پروازی به شهادت رسیده بودند و جنگنده ها به دلیل کارکرد زیاد عملیاتی بعضا دچار نواقص فنی شده بودند. تعدادی از آنها را ازدست داده بودیم. تعمیرات دوره ای بر روی هواپیماها بایستی به موقع انجام شده و دستورالعمل های فنی و آموزشی موجود در نیرو بازنگری می شد . از طرفی می بایستی زیر ساخت های سازندگی در جهت به روز نگه داشتن وسایل پروازی و فنی در حالی که  با پیروزی انقلاب تحریم شده بودیم نیز انجام می شد. ساخت و تهیه قطعات فنی بایستی به سرعت انجام می گرفت. لذا در دهه دوم که به عنوان دهه سازندگی بود این زیرساختها لازم به نظر می رسید و کار آغاز شد. برای این زیر ساختها ما نیاز داشتیم اهداف نهاجا مشخص شود. در این رابطه نفرات واجد شرایط علمی و فنی شناسایی شدند. ارتباط با مراکز علمی و صنایع هوایی کشور برقرار شد و ما قدم اول را در  ایجاد زیر ساخت و طراحی و ساخت سامانه های هوایی برداشتیم.
در دوره انجام بازسازی و سازندگی، فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همواره انرژی بخش ما بود و  یک نیروی جلو برنده برای کارکنان نهاجا و متخصصین فنی و پروازی ما بود تا بتوانند خواسته های به حق نظام را  از نیروی هوایی به خوبی ادا کنند.
دهه سازندگی با آزمونها و خطاهایی که درخصوص سامانه ها داشتیم ادامه پیدا کرد و در واقع در دهه سوم که دهه خودکفایی بود ما توانستیم سامانه هایی را که زمانی برای ما تفکر ساختنش هم باور کردنی نبود، بسازیم و از آنها عملاً استفاده کنیم.
در دهه خودکفایی به این خودباوری و اعتماد به نفس رسیده و یقین پیدا کرده بودیم که "ما می توانیم" و آن را عملاً به اجرا گذاشتیم. یکی از نقاط قوت ما در دهه سازندگی این بود که اشتراکی بین مراکز علمی و دانشگاهی، صنایع هوایی و کارکنان نیروی هوایی به وجود آمده بود که باعث شد نه تنها آنچه که ما نیاز داشتیم را تهیه کنیم حتی در کنار آن، زیر ساختهایمان را ارتقاء دهیم و تجهیزاتی را که درست کردیم را  به روز رسانی هم  بکنیم.
در اینجا لازم است به مطلبی اشاره کنم و آن این که برای ارتقای توان رزمی ما به سه عامل نیاز داریم.1- دانش روز که لازم است به آن مسلح باشیم.2- خودباوری و سوم: یقین، بصیرت و توکل به خدا که بحث روانی و معنوی برای کارکنان دارد. این عوامل باعث خواهند شد که ما زیرساخت هایمان را آماده کرده  و این زیرساخت ها بتوانند ما را به ارتقای توان رزمی رهنمون سازند.

 



امیر! با توجه به نقش موثر نیروی هوایی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی خوب است به آن روزها برگردیم. جنابعالی از آن روزها بگویید و نقش این نیروی الهی را در سرعت بخشیدن به پیروزی انقلاب برای مخاطبین ما تبیین بفرمایید.

 

زمزمه های شروع حرکت مردم ایران و اعلام نارضایتی و انزجار از نحوه حکومت طاغوت و انزجار از این حکومت، آرام آرام از سال 42 شروع شد و در یکی دوسال قبل از انقلاب به صورت علنی  و همه گیر در جای جای کشور ما مشهود شد. حرکت کارکنان شجاع نیروی هوایی ارتش در 19  بهمن سال 57 درتهران نیز نشأت گرفته و نقطه اوج و نمایش این حرکت های مذهبی بود که در تک تک پایگاه های نیروی هوایی انجام می شد.
در این رابطه در تمام پایگاه ها، جلسات مخفیانه ای انجام می شد و کارکنانی که گرایش و تمایل داشتند در این جلسات شرکت می کردند. اعلامیه های حضرت امام وقتی به پایگاه می رسید، بلافاصله تکثیر می شد و به دست کارکنان انقلابی می رسید. به خصوص در چند ماه قبل از پیروزی انقلاب، اعلامیه ها به راحتی دست همه می رسید. این حرکت نمادین کارکنان نیروی هوایی در مدرسه علوی در واقع خواسته و آرزوی تمام کارکنان نهاجا بود که بحمدالله در آن روز باعث افتخار ما آبی پوشان شد.
با پیش رفتن روند تظاهرات و مبارزات مردم قبل از پیروزی انقلاب، نهایتا در بهمن ماه خوب انتظار نمی رفت به این سرعت رژیم سرنگون شود. رژیم طاغوت روی ارتش خیلی حساب کرده بود باتفکراتی که خودش داشت،با امکاناتی که در اختیار ارتش گذاشته بود. درارتش نیرویی بود به نام نیروی هوایی . این نیروی هوایی،قدرت مطلقه منطقه بود وتجهیز شده بود به مدرن ترین هواپیماهای روز دنیا که همین الان هم ما داریم از آن بهره می گیریم. لذا تفکر مسئولان رژیم طاغوت این بود که در آخرین لحظات  می شود از این نیرو به عنوان ختم کلام استفاده کرد.درصورتی که غافل از این بود، نیرویی که تخصص محور وتجهیزات محور است وتقریبا می شود گفت که کارکنان آن مطلق آموزشهایشان رادر خارج از کشور دیده اند،همین عامل باعث شده بود که این نیرو آگاه تر نسبت به برخی از مسائل و تبعیضات بود و برای همین هم 19 بهمن  شکل گرفت. کارکنان می رفتند در خارج از کشور آموزش می دیدند و یا در داخل کشور در کنار مستشاران آمریکایی حضور داشتند. آنها تفاوت هوش و استعداد ایرانی را در برابر هوش و استعداد بیگانه به خصوص آمریکائیها می دیدند و با وجود این که برتر بودند،اجازه دخالت در امور به آنها داده نمی شد. همین عامل یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بود که باعث شد انقلاب در نیروی هوایی به سرعت و شدت مورد پذیرش کارکنان قرار بگیرد. لذا با حرکت 19 بهمن، پیروزی انقلاب سرعت گرفت. همچنین نیروی هوایی با پیروزی انقلاب، اولین گروه ضربت را در ایران تأسیس کرد و بلافاصله پاسداری از نقاط حساس را که در تهران به دست نیروهای مردمی و انقلابی افتاده بود به دست گرفت و اجازه نداد اختشاشی در این زمینه صورت پذیرد که نشأت گرفته از انقلاب و تفکرات انقلابی در نیروی هوایی ارتش بود.

 

 

 

 


یکی از افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران، اعتمادی بود که امام خمینی(ره) با ارتش به ویژه بدنه مردمی آن داشتند. در این رابطه و تأثیر اعتماد امام (ره) به ارتش بفرمایید.  

 

شناختی را که حضرت امام (ره) از ارتش و ارتشیان داشتند، منحصر به انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب نیست. حضرت امام با ارتشیان ارتباط داشتند و کاملاً به این مطلب که شاکله کارکنان ارتش از بطن جامعه تشکیل شده، اشراف داشتند. ایشان و روحانیون معظم با ریشه های مذهبی که در وجود کارکنان ارتش بود آشنایی کامل داشتند. حتی این اِشراف و اعتقاد امام به ارتش بعد از پیروزی انقلاب که خیلی از دوستان ناآگاه و دشمنان آگاه طبل انحلال ارتش را می زدند را حضرت امام(ره) با یک کلام خنثی کردند و فرمودند: ارتش لازمه وجود حکومت اسلامی است. با همین تفکر، اعتقاد و انس و الفتی که نیروهای انقلابی ارتش با حضرت امام و نزدیکان ایشان داشتند، نشان داد که اعتمادشان کاملاً درست است.
هواپیماهای شکاری در نیروی هوایی در اختیار نیروهای انقلابی بود. بالگردها هم به همین صورت. خیلی از فرماندهان انقلابی بودند. لذا وقتی هواپیمای حامل حضرت امام در 12 بهمن ماه وارد فضای ایران شد، نیروی هوایی از آن استقبال کرده و حتی جمعی از افسران نهاجا کمیته محافظت و استقبال ا حضرت امام را تشکیل دادند.

 

 

 

همانطوری که می دانید نطفه جهاد خودکفایی در کشور ابتدا به فرمان رهبر معظم انقلاب در نیروی هوایی بسته شد. در این رابطه و آثار و برکات آن به ویژه در هشت سال دفاع مقدس بفرمایید

 

نطفه جهاد خودکفایی که در راستای تامین قطعات وسامانه ها بود به فرمان حضرت آقا در نیروی هوایی بسته شد و علت آن هم نیز این است که نیروی هوایی یک نیروی تخصص محور است. روش نگهداری، تعمیر و ارتقای وسایل پرنده نیز پیچیدگی خاصی دارد. هر هواپیما هم برای خودش یک تخصص وپیچیدگی خاص دارد. تنوع جنگنده ها در نیروی هوایی ما نیز زیاد است.
ما در دهه سازندگی باور کردیم که می توانیم و این یقین، خودباوری و اعتماد به نفس باعث شد که ما این توانمندی و اجازه را به خودمان بدهیم که وارد صنعت هوایی بشویم لذا شروع کردیم به اورهال کردن هواپیماها که کار بسیار سخت و پیچیده ای است.
خدا رحمت کند شهید ستاری را که به عنوان فرمانده نیروی هوایی، پیشگام در این زمینه بودند. ایشان معتقد بودند ما کار روی هواپیما را خودمان شروع کنیم و اورهال هواپیما را که یک کار بسیار سنگین و کار با کلاس بالایی است را به بهترین نحو انجام دهیم. همچنین تأمین قطعات را خودمان شروع کنیم که بحمدالله این اتفاق افتاد و در دهه سازندگی ما به این نقطه رسیدیم که بتوانیم هم بحث تامین قطعات وهم اورهال را  انجام دهیم و امروز نیز شاهد ساخت جنگنده در کشورمان می باشیم.
 در زمینه تأمین قطعات و خودکفایی، ما کارکنانی با قدمت خدمتی خوب و تجربه گرانبهای هشت سال دفاع مقدس داریم. اینها کارکنان فنی و گرانبهایی بودند که می بایست آنچه که به دست آورده و اندوخته بودند را ما  حفظ کنیم. لذا نیروی هوایی تصمیم گرفت که به دو روش این تجربیات گرانبهای کارکنان فنی و خلبان را به جوانان ارائه بدهد. یکی به صورت همتاسازی که از این طریق کارکنان جوان در کارگاه ها وشیلترهای پروازی در کنار کارکنان قدیمی قرار گرفتند و تجربیات آنان را به صورت عملی و به خوبی آموختند و دیگری از طریق آموزش در کلاس های آموزشی دانشگاه هوایی شهید ستاری بود تا بتوانند در قالب کلاس های علمی و دانشگاهی این علوم را فرا بگیرند که بحمدالله امروز رشته های مختلفی در این حوزه از جمله هواوفضا، برق، مکانیک و..... توسط اساتید دانشگاهی وپیشکسوتان دفاع مقدس در دانشگاه هوایی شهید ستاری تدریس می شود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا