تاريخ : 12 / 11 / 1392برچسب:ارتش,سازمان عقیدتی سیاسی,بسیج ارتش ,پایگاه مردمی, | 15:24 | نویسنده : بسیجیان ارتش
پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:
پایگاه مردمی ارتش::واقعیت این است که نه مردم و نه حضرت امام خمینی(ره) و نه حتی خود ارتشیها خود را «ارتش شاهنشاهی» نمیدانستند و نمیخواستند. ارتش به عنوان بازوی مسلح کشور، برای حفظ حدود و ثغور مملکت و پاسداری از مرز و بوم میهن بود و غالب آنان که به استخدام ارتش درآمده بودند، برای خدمت به میهن آمده بودند نه خدمت به شاه و شاهپرستی.
حجتالاسلام والمسلمین سید محمد رضا واحدی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش، در یادداشت اختصاصی که در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده است به نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته که متن این یادداشت به شرح ذیل است:
در بررسی چگونگی و چرایی پیوستن ارتش به ملت و انقلاب اسلامی، باید سه مؤلفهٔ اصلی و زیربنایی را در نظر بگیریم و ملاک و سنجهٔ این حرکت تاریخساز قرار دهیم:
* عمق باورهای دینی در روح و جان کارکنان ارتش
واقعیت این است که نه مردم و نه حضرت امام خمینی(ره) و نه حتی خود ارتشیها خود را «ارتش شاهنشاهی» نمیدانستند و نمیخواستند. ارتش به عنوان بازوی مسلح کشور، برای حفظ حدود و ثغور مملکت و پاسداری از مرز و بوم میهن بود و غالب آنان که به استخدام ارتش درآمده بودند، برای خدمت به میهن آمده بودند نه خدمت به شاه و شاهپرستی. البته حساب عدهای محدود که زمام امور ارتش را بهدست داشتند و عملاً جیرهخواری دربار را پیشهٔ خود ساخته بودند از حساب بدنهٔ ارتش و عموم کارکنان آن جداست.
ناگفته پیداست که آن عدهٔ محدود و نظایرشان نمیتوانند ملاک قضاوت بر تمامت ارتش باشند. تیمور بختیار، غلامعلی اویسی، غلامرضا ازهاری، بهرام آریانا و... نامآشنایانی از این فهرست هستند. اما بدنهٔ اصلی ارتش و کادر متشکل از افسران میهنپرست و جوانان متدین آن، به هیچ وجه با افکار و عقاید این عده – که نوعاً در همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب به دست جوخههای اعدام سپرده شدند – همخوانی نداشتند. اینان در باور خود افسران و درجهداران ارتش ایران بودند، نه ارتش شاهنشاهی! و این تفکر نیز خود نشأت گرفته از سفارش پیامبرشان بود که حبالوطن من الایمان...
* درک مفاسد داخلی ناشی از وابستگی به بیگانه
در حقیقت، مردم کمتر از نظامیان در جریان فجایع و مفاسدی بودند که در اثر وابستگی کشور به قدرتهای بیگانه در ایران وجود داشت. شاید به این دلیل که میزان وابستگی در ارتش بیشتر از سایر موارد بود و حضور بیگانگان در ارتش ملموستر و محسوستر از سازمانها و نهادهای دیگر به چشم میآمد و کارکنان غیرتمند آن را آزار میداد. کارکنان ارتش طعم تلخ تحقیر حضور مستشاران و وابستگان نظامی خارجی و برتری آنان بر خویش را میچشیدند. لمس استعمار و استثمار، بهخصوص در ارتش، به حد وحشتناکی در ضربهزدن به روحیهٔ قشر متدین و جوان آن تأثیر منفی میگذاشت.
اگر انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، انقلابی اسلامی و دینی نبود و رهبری آن، یک شخصیت برجستهٔ روحانی نبود، به ضرس قاطع هرگز مردم و ارتش را نمیتوانست با خود همراه کند؛ چرا که یکی از مهمترین (و شاید مهمترین) عامل جذب مردم و ارتش به انقلاب، همان «اسلامی» بودن انقلاب بود؛ جایگاه اخلاق و ملکات اخلاقی در انقلاب اسلامی، جایگاهی بس والا و ارزشمند است که نمیتوان از آن به سادگی عبور کرد.
حضور کارشناسان خارجی (عمدتاً آمریکایی) در ارتش، به آموزشهای معمولی و عادی و تعلیم چگونگی استفاده از فناوریهای پیچیده ختم نمیشد، بلکه مستشاران و کارشناسان آمریکایی، ضمن برخوردری تحقیرکننده با ایرانیها، فرهنگ پلید و دینگریز و مشحون از مفاهیم ضد اخلاقی و ضد دینی خود را نیز به همراه میآوردند و در داخل اشاعه میدادند. نمونههای بسیاری از این دست را عزیزانی در ارتش که آن روزها را خود شاهد بودهاند، در خاطراتشان ذکر کردهاند.
* راهبرد (استراتژی) حضرت امام در جذب و هدایت بدنهی دینباور و وطندوست ارتش
در تمامی اعلامیهها، در اغلب سخنرانیها و در بیشتر مصاحبههای امام راحل، حتماً ذکری و اشارهای از ارتش، ارتشیها، سربازان، تیمسار، سپهبد، سرلشکر و حتی ارتشبد به میان آمده و جالب اینجاست که این اشارات در نهایت احترام هم بوده است. موضوع و محور اصلی هم در این خصوص، آقایی و سروری، اجتناب از همکاری با امریکا و اسرائیل، عدم تمکین و فرمانبرداری از افراد خودفروخته و فرماندهان مزدور بیگانه بود و تذکر این نکته مهم که ارتش، ارتش شاهنشاهی نیست، بلکه ارتش ایران و ارتش ملی است.
در روند پیشرفت انقلاب و سپس فرار سربازان و سایر آحاد ارتشی از پادگانها و به دنبال آن، نقض سوگند و درست نبودن چنین سوگندی و سرانجام پیوستن کامل ارتش به صفوف ملت و انقلاب اسلامی، این دیدگاه امام (ره) صحت و درستیاش را به اثبات رساند. شاهدش قول یکی از ژنرالهای معدوم است که در دفاعیاتش در دادگاه انقلاب گفته بود اندکی پس از برقراری حکومت نظامی، همگان کم و بیش دریافته بودیم که دیگر شاه صاحب اختیار و فرماندهٔ ارتش نیست، بلکه شخص دیگری که در پاریس نشسته و سپس به تهران آمد فرماندهٔ حقیقی ارتش است و افسران و سربازان ما عملاً از فرامین او اطاعت میکنند!
اینگونه حضرت امام(ره) فرزندان نظامی خود را – طی سالیانی – به سمت اسلام و انقلاب جذب کرد و نشان داد که برایشان شخصیت و احترام قائل است. نشان داد که مملکت به وجود ارتش نیازمند است و خصوصاً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این نیاز بیشتر از گذشته است. امام ثابت کرد که به بدنهٔ ارتش و افسران جوان و سربازان و درجهداران ارتش اعتماد راسخ دارد و آنان را وطنپرست و دینباور میداند. ارتش را از ملت و ملت را حامی ارتش میداند. ارتش را ارتش امام زمان (عج) میداند.
ناگفته پیداست که آن عدهٔ محدود و نظایرشان نمیتوانند ملاک قضاوت بر تمامت ارتش باشند. تیمور بختیار، غلامعلی اویسی، غلامرضا ازهاری، بهرام آریانا و... نامآشنایانی از این فهرست هستند. اما بدنهٔ اصلی ارتش و کادر متشکل از افسران میهنپرست و جوانان متدین آن، به هیچ وجه با افکار و عقاید این عده – که نوعاً در همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب به دست جوخههای اعدام سپرده شدند – همخوانی نداشتند. اینان در باور خود افسران و درجهداران ارتش ایران بودند، نه ارتش شاهنشاهی! و این تفکر نیز خود نشأت گرفته از سفارش پیامبرشان بود که حبالوطن من الایمان...
* درک مفاسد داخلی ناشی از وابستگی به بیگانه
در حقیقت، مردم کمتر از نظامیان در جریان فجایع و مفاسدی بودند که در اثر وابستگی کشور به قدرتهای بیگانه در ایران وجود داشت. شاید به این دلیل که میزان وابستگی در ارتش بیشتر از سایر موارد بود و حضور بیگانگان در ارتش ملموستر و محسوستر از سازمانها و نهادهای دیگر به چشم میآمد و کارکنان غیرتمند آن را آزار میداد. کارکنان ارتش طعم تلخ تحقیر حضور مستشاران و وابستگان نظامی خارجی و برتری آنان بر خویش را میچشیدند. لمس استعمار و استثمار، بهخصوص در ارتش، به حد وحشتناکی در ضربهزدن به روحیهٔ قشر متدین و جوان آن تأثیر منفی میگذاشت.
اگر انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، انقلابی اسلامی و دینی نبود و رهبری آن، یک شخصیت برجستهٔ روحانی نبود، به ضرس قاطع هرگز مردم و ارتش را نمیتوانست با خود همراه کند؛ چرا که یکی از مهمترین (و شاید مهمترین) عامل جذب مردم و ارتش به انقلاب، همان «اسلامی» بودن انقلاب بود؛ جایگاه اخلاق و ملکات اخلاقی در انقلاب اسلامی، جایگاهی بس والا و ارزشمند است که نمیتوان از آن به سادگی عبور کرد.
حضور کارشناسان خارجی (عمدتاً آمریکایی) در ارتش، به آموزشهای معمولی و عادی و تعلیم چگونگی استفاده از فناوریهای پیچیده ختم نمیشد، بلکه مستشاران و کارشناسان آمریکایی، ضمن برخوردری تحقیرکننده با ایرانیها، فرهنگ پلید و دینگریز و مشحون از مفاهیم ضد اخلاقی و ضد دینی خود را نیز به همراه میآوردند و در داخل اشاعه میدادند. نمونههای بسیاری از این دست را عزیزانی در ارتش که آن روزها را خود شاهد بودهاند، در خاطراتشان ذکر کردهاند.
* راهبرد (استراتژی) حضرت امام در جذب و هدایت بدنهی دینباور و وطندوست ارتش
در تمامی اعلامیهها، در اغلب سخنرانیها و در بیشتر مصاحبههای امام راحل، حتماً ذکری و اشارهای از ارتش، ارتشیها، سربازان، تیمسار، سپهبد، سرلشکر و حتی ارتشبد به میان آمده و جالب اینجاست که این اشارات در نهایت احترام هم بوده است. موضوع و محور اصلی هم در این خصوص، آقایی و سروری، اجتناب از همکاری با امریکا و اسرائیل، عدم تمکین و فرمانبرداری از افراد خودفروخته و فرماندهان مزدور بیگانه بود و تذکر این نکته مهم که ارتش، ارتش شاهنشاهی نیست، بلکه ارتش ایران و ارتش ملی است.
در روند پیشرفت انقلاب و سپس فرار سربازان و سایر آحاد ارتشی از پادگانها و به دنبال آن، نقض سوگند و درست نبودن چنین سوگندی و سرانجام پیوستن کامل ارتش به صفوف ملت و انقلاب اسلامی، این دیدگاه امام (ره) صحت و درستیاش را به اثبات رساند. شاهدش قول یکی از ژنرالهای معدوم است که در دفاعیاتش در دادگاه انقلاب گفته بود اندکی پس از برقراری حکومت نظامی، همگان کم و بیش دریافته بودیم که دیگر شاه صاحب اختیار و فرماندهٔ ارتش نیست، بلکه شخص دیگری که در پاریس نشسته و سپس به تهران آمد فرماندهٔ حقیقی ارتش است و افسران و سربازان ما عملاً از فرامین او اطاعت میکنند!
اینگونه حضرت امام(ره) فرزندان نظامی خود را – طی سالیانی – به سمت اسلام و انقلاب جذب کرد و نشان داد که برایشان شخصیت و احترام قائل است. نشان داد که مملکت به وجود ارتش نیازمند است و خصوصاً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این نیاز بیشتر از گذشته است. امام ثابت کرد که به بدنهٔ ارتش و افسران جوان و سربازان و درجهداران ارتش اعتماد راسخ دارد و آنان را وطنپرست و دینباور میداند. ارتش را از ملت و ملت را حامی ارتش میداند. ارتش را ارتش امام زمان (عج) میداند.
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.