9 دی، صحنه رزمایش اسلام سیاسی بود

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

سید محمد رضا واحدی

 

پایگاه مردمی ارتش::انتخابات خرداد 1388 آزمون ملتی بود که باید در سی‌امین بهار پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می-دادند که تا چه حد پایبند نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. حضور گسترده و بی‌نظیر مردم در این دوره از انتخابات همان رفتاری بود که از امت پایبند به آرمان های انقلاب انتظار می‌رفت و مشارکت سطح بالای مردم دلپذیرترین دستاورد این فرایند انتخاب یک مسئول و مأمور بود

 

این موفقیت بزرگ می توانست حکایت از پیروزی و قدرت نمایی سیاسی یک امت دینی باشد و تبدیل به یک مؤلفه قدرت برای نظام مقدسمان شود. اما ناگهان رفتارهایی رخ داد که خارج از عرف دینی و عاری از پختگی سیاسی بسیاری از مسئولان گذشته و حال نظام بود و همین حرکات اشتباه، زمینه را برای موج سواری بیگانگان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی فراهم آورد و شد آنچه نباید می‌شد.

 

دشمن به نحوی توانست در میان نیروهای انقلاب رخنه ایجاد کند و صحنه هایی جعل کرد که حکایت از گریز بخشی از جامعه از حاکمیت دینی و سیاسی داشت. حال آنکه حقیقت همه آن اجتماعات و انتقادات، همچنان پایبندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی بود و سرمایه نیروی انسانی کشور، جدای از ضد انقلاب  و عناصر نفوذی دشمن، پایبندی اش به همه گذشته و آینده روشن نظام را فریاد می‌زد.

 

اما یکپارچگی ها در گفتمان سیاسی و انتخاباتی با آسیب هایی مواجه شد. استنباط اشتباه دشمن از آنچه رخ می‌داد این بود که امت از حاکمیت دینی فاصله گرفته و جایگاه مقام شامخ ولایت فقیه را ضعیف شده می پنداشتند.

 

در روزهای پس از انتخابات 88 آنچه انتظار می‌رفت این بود که با تعیین یک مسئول، سلایق سیاسی باز هم مسیر وحدت را برگزینند و همه کسانی که با حضورشان پای صندوق‌های رأی‌گیری، نسبتشان با نظام را نشان داده بودند، همچنان دست در دست یکدیگر در راه اعتلای نظام اسلامی بکوشند. اما آن جلوه وحدت امت به نمایش در نیامد و چند ماهی در التهاب گذشت تا فصل بازخوانی روایت اقتدار و سازش ناپذیری اسلامی سیاسی فرارسید.

 

اینکه مقام معظم رهبری، چندی پیش در دیدار با اعضای ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام فرمودند: «هرکس علاقه‌‌مند به امام حسین است، یعنى علاقه‌‌مند به اسلام سیاسى است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معناى اعتقاد به امام حسین این است»  هویت حسینی ملت مکتبی را به خوبی نشان می‌دهد. هویتی که دشمن فراموش کرده بود و یا تصور می‌کرد که رنگ باخته و اینگونه شد که دست به یک قمار بزرگ زد و فرصتی فراهم شد که با موضع گیری  به موقع و نقش هدایتی مقام معظم رهبری، عملکرد اشتباه برخی نخبگان سیاسی، باز هم با حضور یکپارچه مردم جبران شود.

 

دشمن در پی استنباط نادرست و در شرایطی که همه مردم، یکپارچه و یکدل، زیر بیرق عزای حسینی ایستاده و در ماتم محرم و عاشورای حسینی، آه از جگر می‌کشیدند، به این ستون مستحکم اعتقادی ملت هجمه آورد و به این ترتیب، بزرگ‌ترین اشتباهش را مرتکب شد.

 

ملت، هرگز نمی پذیرفت که کوچک‌ترین اهانتی به مجلس عزای سید و سالار شهیدان شود. در میان همه آن اختلاف سلایق سیاسی که وجود داشت، اتحاد مکتبی، پایبندی به مرام عاشورایی و دلبستگی به ولایت فقیه، نقاط اشتراک ملت بود. ملتی که فقط با ذکر شعار عزت‌مداری حسین علیه السلام، بزرگترین انقلاب قرن را رقم زده و بلافاصله پس از انقلاب هم در صحنه دفاع مقدس با ندای لبیک یا حسین، به میدان آمده و جان داده بود، چگونه می توانست از سید و سالار شهیدان و پرچمدار اسلام سیاسی فاصله گرفته باشد ؟!

 

احساس مسئولیت خودجوش مردم، مهمترین واکنش به بی حرمتی صورت گرفته بود و این واکنش بجا، چند بعد مورد ستایش مقام معظم رهبری قرار گرفت: «آنچه که براى ما لازم است، این است که آحاد مردم، مسئولین، غیر مسئولین، بخصوص جوان ها، بخصوص کسانى که سخن و حرفشان تأثیر دارد، احساس مسئولیت حضور در صحنه را از دست ندهند. هیچ کس نگوید من تکلیفى ندارم، من مسئولیتى ندارم؛ همه مسئولند. مسئولیت معنایش این نیست که اسلحه ببندیم، بیاییم توى خیابان راه برویم؛ در هر کارى که هستیم، احساس مسئولیت کنیم؛ مسئولیت دفاع از انقلاب و از نظام جمهورى اسلامى؛ یعنى از اسلام، یعنى از حقوق مردم، یعنى از عزت کشور. این، شرط اول: همه باید این احساس مسئولیت را داشته باشیم. و من مى‌بینم که این احساس مسئولیت را داریم. این را مردم کشور ثابت کردند، ثابت می کنند؛ حالا یک نمونه‌ واضحش همین 9 دى بود.»

 

مقام معظم رهبری، موقعیت شناسی مردم را تابع محض پذیرندگی دل های ملت در برابر دعوت الهی می‌دانند و با اشاره به دست قدرت خدا که از آستین ملت حسینی برون آمد، می‌فرمایند: « مطمئن باشید که روز نهم دىِ امسال هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزى شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرائط کنونى - که شرائط غبارآلودگىِ فضاست   این حرکت مردم اهمیت مضاعفى داشت؛ کار بزرگى بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می‌کند، دست خداى متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن على (علیه السّلام) را مى‌‌‌بیند. این کارها کارهایى نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهى است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسى - که من بارها این را نقل کرده‌‌‌‌ام - به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهى را در پشت این قضایا دیدم.«درست دید آن مرد نافذِ بابصیرت، آن مرد خدا.» 

 

یکی از مهمترین وجوه حماسه عاشورایی نه دی، حضور خودجوش و یکپارچه مردم در دفاع از ساحت شهید غریب و مظلوم کربلا و نظام اسلامی و عاشورایی بود. آنچه در عاشورای 88 رخ داد، تیری بود که جان و دل ملت را نشانه رفته بود و همین سبب شد که امت برای حفظ بزرگترین سرمایه‌اش – اعتقادش- وارد میدان شود و جایگاه خودش را هم اعلام کند: «بزرگترین ثروت براى یک نظام همین است که مردم پشت سرش باشند. آمدند به اصطلاح خواستند این حرکت مردمى را خراب کنند؛ گفتند راهپیمائى حکومتى! بى عقل ها نفهمیدند که با این حرف دارند حکومت را تعریف می کنند؛ دارند از حکومت تمجید می کنند. این چه حکومتى است که در ظرف دو روز - روز عاشورا (یکشنبه) آن خباثت ها را راه انداختند، روز چهارشنبه این حرکت عظیم راه افتاد – می تواند یک چنین بسیج عظیم ملى را در سرتاسر کشور بکند؟ امروز کدام کشور دیگر، کدام حکومت دیگر چنین قدرتى دارد؟»

 

آری! حضور یکپارچه و میلیونی مردم در خیابان ها و خلق حماسه نهم دی، اوج باور مکتبی و ولایی امتی است که همچنان به تداوم حکومت الهی در این سرزمین می‌اندیشند و ولایت‌مدار و تابع فرمان ولی فقیهشان هستند.

 

تمام اهتمام رهبری و نخبگان دلسوز نظام اسلامی، حفظ آرمان‌های عاشورایی ملت است و با این اندیشه است که مجاهدان فی سبیل الله، صف عزاداری حضرت ابی‌عبدالله علیه السلام را تشکیل می دهند تا علاوه بر حضور در سنگر دفاع و مجاهدت و ایثار، نقش مکتبی خود را هم ایفا کنند و به تبع فراگیری این نقش، فرهنگ حسینی همچنان پایدار بماند و دشمن، همچنان در گرفتن عاشورا از این امت ناکام باشد. نهم دی، صحنه رزمایش اسلام سیاسی در برابر دشمنی است که باورهای بنیادین ملت را هدف گرفته است:

 

«شایسته‌‌ترین مجموعه‌‌هایى که می توانند براى امام حسین عزادارى کنند، واقعاً همین مجاهدین فى‌‌سبیل‌‌الله‌‌اند، همین رزمندگانند، همین جوان ها هستند؛ و شما این را قدر بدانید و این را هدایت کنید؛ هدایت کنید. این می تواند یک چشمه‌‌ خورشید و چشمه‌‌ نورى باشد براى اِشعاع در مغزها و در فکرها و در دل هاى مخاطبین که بتواند اینها را از لحاظ معارف اسلامى و معارف دینى بالا ببرد.»

 

 

پی‌نوشت‌ها:

 

1-دیدار اعضاى ستاد مرکزى هیئت رزمندگان اسلام‌/ 20 آبان 1392

 

2- دیدار مردم مازندران در سالگرد حماسه 6 بهمن/ ششم بهمن 1388

 

3-دیدار مردم قم در سالگرد قیام 19 دى- 1388

 

4- همان

 

5- دیدار اعضاى ستاد مرکزى هیئت رزمندگان اسلام‌/ 20 آبان 1392

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا