استراتژی نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریا چیست؟

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش::یکی از راهبردهای اصلی نیروی دریایی ارتش و سپاه توسعه تجهیزات نظامی این نیرو برای تامین امنیت در مرزهای آبی کشور است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران دچار تغییرات و تحولات اساسی شده است و این تغییرات تا حدی بوده است که امروز شاهد خودکفایی در زمینه تولید تجهزیات دریایی هستیم.

طی سال های گذشته به لحاظ موقعیت حساس و ژئوپولتیکی ایران در منطقه حضور پرقدرت خلیج فارس و دریای عمان از نظر اقتصادی، سیاسی و بین المللی از اهمیت بالایی برخوردارد بوده و بر همین اساس نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارائه برنامه ای مدون به حفظ امنیت مرزهای آبی کشور و حضور در آب‌های بین المللی پرداخته اند و بر اساس این برنامه ریزی مسئولیت حفظ امنیت مرزهای کشور بر عهده سپاه و حضور در آبهای بین المللی نیز بر عهده ارتش است.

حضور نیروهای جنگی کشورهای غربی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان، تحریم های اقتصادی، تهدیدهای نظامی کشورهای غربی و همچنین ناامنی در کشورهای همسایه در سال های اخیر ارائه برنامه مدون از سوی نیروی دریایی ارتش و سپاه را برای حفظ منافع و مرزهای نظام جمهوری اسلامی ایران به یک امر ضروری تبدیل کرده و بر همین اساس رویکرد اصلی نیروی دریایی در سال های اخیر را می توان توسعه این نیرو برای حفظ امنیت مرزهای آبی کشور برشمرد.

در همین رابطه فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این‌که تاریخ گواه این است که ایران همواره از تعامل سازنده با سایر کشورهای جهان برخوردار بوده است، گفته است نیروی دریایی ارتش با حضور در آب‌های آزاد در جهت صلح جهانی تلاش می‌کند.

همچنین سردار علیرضا تنگسیری جانشین نیروی دریایی سپاه نیز گفته است امنیت مرزهای آبی ایران بسیار بالا و اقتدار نیروی دریایی سپاه حتی در خارج از مرزهای ایران قابل لمس است و شناورهای سپاه در منطقه آبی ایران خواب را از چشم دشمنان ربوده‌اند.

اما لازمه اصلی برقراری امنیت در مرزهای آبی کشور و حضور پرقدرت در آب های بین المللی به طور حتم داشتن تجهیزات نظامی دریایی به روز است و بر همین اساس مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین مسئولان نیروی دریایی ارتش و سپاه همواره بر توسعه تجهیزات نظامی دریایی تاکید داشته اند.

قبل از سال ۱۹۷۱ نیروی دریایی ایران بطور کل با تجهیزات ایالات متحده و بریتانیا اداره می‌شد. پس از پیروزی انقلاب نیز ایالات متحده تحریم های اقتصادی، تجاری و نظامی، بخصوص بر نیروی دریایی وارد کرد و به دنبال زمین گیر شدن کشتی های ایران بود.

این تحریم ها در شرایطی 35 سال ادامه پیدا کرده است که یک ماه قبل دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفته است نیروی دریایی در تامین نیازهای دریایی به مرز خودکفایی رسیده است و هم اینک این نیرو به لحاظ ساخت تجهیزات، قطعه‌سازی و تعمیر و نگهداری به جایگاهی رسیده که می‌تواند نیازهای دیگر ارگان‌های دریایی را نیز در این حوزه تأمین کند.

اما از سال 2007 تا کنون روند تامین تجهیزات مورد نیاز از خارج و نیز ساخت تجهیزات نظامی در داخل کشور بر اصل خود اتکایی بوده و نیروی دریایی ارتش و سپاه برنامه ویژه ای برای این قسمت داشته اند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ساخت کشتی‌های تندرو کوچک، توان رزمی یگان های خود را برای جنگ نامتقارن ارتقا بخشیده است و نقش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خارج از منطقه خلیج‌فارس به توسعه  ماموریت راهبردی‌تر قدرت نرم ایران کمک می‌نماید که در واقع بیانگر اهداف بلند مدت ایران برای این موضوع است.

یکی دیگر از راهبردهای اساسی نیروی دریایی ارتش و سپاه نوسازی شناورهای بزرگتر بوده است که در این زمینه می توان به ناوشکن جماران اشاره کرد. در حالی که رسانه های غربی از ناتوانی ایران در حوزه دریایی سخن می گفتند، توانایی ایران در تعمیر ناوشکنی که در جنگ تحمیلی تخریب شده بود، منجر به انتقال فناوری آن برای ساخت ناوشکن جماران شد.

اما کار توسعه تجهیزات نظامی نیروی دریایی سپاه و ارتش همچنان ادامه دارد و در همین رابطه دریادار امیر رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفته است ناو و ناو‌شکن‌های ایران امروز به موشک‌هایی مجهز است‌ که ورای افق را هدف قرار می‌دهد و زیر‌دریایی‌ها‌ مجهز به اژ‌در‌های بسیار هوشمند و قدرتمندی هستند که می‌توانند از زیر سطح دشمن متجاوز را مورد هدف قرار دهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا