فرمانده نداجا در گفت وگو با روزنامه ˈرپوبلیکاˈ اندونزی:اجازه ناامن کردن تنگه هرمز و اقیانوس هند را ب

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در اندونزی تاکیدکرد ˈتنگه هرمز با وجود نیروی دریایی ارتش و اقدامات اثربخش آن کاملا امن است و به هیچ بازیگری اجازه ناامن کردن و ایجاد بی نظمی در منطقه تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند را نمی دهیمˈ.

 

به گزارش پایگاه مردمی ارتشبه نقل از ایرنا،ˈˈحبیب الله سیاریˈ که برای شرکت در نشست بین المللی امنیت دریایی در اندونزی بسر می برد در گفت وگو با خبرنگار روزنامه ˈرپوبلیکاˈ پرشمارگان ترین روزنامه این کشور جنوب شرق آسیا در باره چالش های امنیتی در اقیانوس هند، گفت: مهمترین چالش فعلی با توجه به حمل و نقل کالا و نفت متوجه ناامنی در تنگه های مالاکا و باب المندب است. تنگه هرمز با وجود نیروی دریایی ارتش و اقدامات اثربخش آن کاملا امن است.

وی گفت: نیروی دریایی ارتش ایران امروز در مناطقی از اقیانوس هند که درگیر ناامنی است حضور دارد و امنیت خطوط مواصلاتی دریایی برای کشتی های تجاری و نفتکش خودی را تامین می کند. ما به هر کشوری که درخواست کمک کند نیز یاری می رسانیم.

به گفته وی، ˈنداجا در این منطقه بصورت مستقل عمل می کند و در همین راستا سازمان جهانی دریانوردی (IMO) نیز از اقدامات نیروی دریایی ارتش ایران در جهت برقراری امنیت در شمال اقیانوس هند قدردانی کرده استˈ.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با اشاره به فعالیت نیروی دریایی چند کشور برای ایجاد امنیت دریایی، گفت: هیچ کشوری به تنهایی قادر به تامین امنیت دریا نیست و این کار باید بصورت مشارکتی انجام شود و همه ذینفعان منطقه ای باید با حضور فعال و مشارکت در این امر، کمک کنند تا امنیت برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورهای زیادی متناسب با منافع و مسوولیت آن کشورها در منطقه حضور دارند، گفت که این حضور به طور عمده در قالب نیروی رزمی مشترک است، اما ایران و چند کشور دیگر در این امر بصورت مستقل عمل می کنند.

امیر سیاری در پاسخ به سوالی در باره تمرکز سیاست های آمریکا بر جنوب شرق آسیا و اقیانوس هند و بحث ایجاد امنیت این منطقه، گفت: در مورد آسیای جنوب شرقی کشورهای این منطقه باید نظر بدهند، اما ما معتقدیم امنیت منطقه باید به دست کشورهای منطقه و توسط ذینفعان همین منطقه ایجاد شود.

وی گفت: حضور عناصری خارج از منطقه، ترتیبات امنیتی منطقه را برهم خواهد زد. چون آن ها به دنبال منافع خود هستند و سعی خواهند کرد ترتیبات امنیتی مطلوب خود را ایجاد نمایند. با این وجود به هیچ کس اجازه ورود به آب های سرزمینی و مناطق دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را نخواهیم داد و در قالب قوانین بین الملل و با هدف صلح و دوستی و تامین امنیت منطقه در آب های بین المللی جهان حضور داریم و دریانوردی می کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در مورد همکاری نداجا با نیروی دریایی اندونزی نیز گفت: ظرفیت هایی برای این همکاری وجود دارد. ما آماده ایم پس از طی روال دیپلماتیک ظرفیت ها را در زمینه های فنی، آموزشی و نظامی بصورت دو جانبه به اشتراک بگذاریم تا از این طریق بتوانیم امنیت منطقه را افزایش دهیم.

وی آمادگی نیروی دریایی ارتش را برای همکاری و افزایش امنیت دریایی این منطقه آسیا اعلام کرد.

امیر سیاری طی دو روز گذشته با فرمانده نیروی دریایی ژاپن و فرمانده ناوگان جنوب چین دیدار و مذاکره کرد. اهمیت اقیانوس هند و گذرگاه های آن، اهمیت ایجاد امنیت در منطقه بویژه گذرگاه های راهبردی اقیانوس هند شامل مالاکا، باب المندب و حفظ امنیت مطلوبی که در دریای عمان و تنگه هرمز با اقدامات نیروی دریایی ارتش فراهم شده است، انجام تعاملات بیشتر در دریا و افزایش تعاملات دو جانبه در این دیدارها مورد تاکید قرار گرفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا