بازیگران فرامنطقه‌ای به دنبال کسب منافع بیشتر در اقیانوس هند هستند

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

دریادار سیاری در نشست بین‌المللی "امنیت دریایی" اندونزی:

 

  پایگاه مردمی ارتش::فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه دریا برای ملت‌ها بستر حیاتی برای حمل و نقل و تجارت است، گفت: بازیگران فرامنطقه‌ای به دنبال کسب منافع بیشتر در اقیانوس هند هستند.
به گزارش پایگاه مردمی ارتشبه نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش، در نشست بین‌المللی "امنیت دریایی" اندونزی با اشاره به اینکه دریا برای ملت‌ها بستر حیاتی برای حمل و نقل و تجارت است، اظهار داشت: تجارت از طریق خشکی‌ها پر هزینه و دشوار است، به نحوی که امروز بیش از 90درصد حمل و نقل جهانی کالا از طریق دریاها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورهای قرار گرفته در حاشیه دریاها به عنوان اولین و مهم‌ترین ذی‌نفعان دریاهای مجاورشان  مطرح هستند، گفت: این کشورها باید به ایجاد قدرت دریایی معقول به منظور برخورداری از منافع موجود در دریا اقدام کنند که البته این وضعیت در بعضی کشورهای مجاور دریا به گونه‌ای است که نه‌تنها از قدرت دریایی مناسب برخوردار نیستند، بلکه حتی نیروی دریایی در اندازه معقول و متناسب با وزن ژئوپلتیکی و مسئولیت‌شان به منظور حفاظت از مناطق دریایی، منافع‌شان و ایفای نقش‌شان ایجاد نکرده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در نقطه مقابل، قدرت‌های بزرگ با درک اهمیت موضوع به دنبال بهره‌مندی از منافع راهبردی سایر مناطق جهان مانند اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام سال‌هاست با ادعای داشتن منافع راهبردی در این مناطق حضور یافته و نظم و امنیت مطلوب خود را به منطقه تحمیل کرده‌اند. این موضوع که در بسیاری از موارد منافع کشورهای منطقه را تأمین نمی‌کند، ترتیبات امنیتی منطقه را به شکل نامطلوبی بر هم زده است.

سیاری تصریح کرد: برقراری امنیت منطقه توسط یک کشور به تنهایی ممکن نسیت و باید بصورت جمعی صورت پذیرد و هرکشور به فراخور منافع قدرت و مسئولیتش در قبال منطقه در موضوع تامین امنیت باید حضور داشته باشد.

وی ذی‌نفعان منطقه را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: سازمان‌دهی و انسجام ذی‌نفعان بویژه در شرایطی که وزن ژئوپلتیک مناطق جغرافیایی مختلف جهان دستخوش تغییر است حفظ محیط همکاری یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان‌های منطقه‌ای مانند همایش نیروهای دریایی اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام خواهد بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه زیاده‌خواهی و قدرت‌طلبی، محیط همکاری را به سطح تنازع تنزل داده است، افزود: این به معنای فراهم شدن بستری برای بروز شکاف در محیط همکاری و مانعی برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و هم‌افزایی است و این شکاف فضا را برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارزشمند برای سایرین که خارج از محیط همکاری هستند مهیا می‌کند.

وی اقیانوس هند را کلید هفت دریا خواند و تصریح کرد: به دلیل وجود منابع حیاتی بویژه منابع و ذخایر انرژی فسیلی در اقیانوس هند بازیگران فرامنطقه‌ای به دنبال منافع راهبردی و کسب منافع بیشتر در این منطقه هستند.

سیاری افزود: افزایش وزن ژئوپولتیک برخی قدرت‌های منطقه آغاز حرکت جایگزینی قدرت دریایی در منطقه است که در اینجا نقش سمپوزیم‌هایی مانند سمپوزیم فرماندهان نیروی دریایی اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام در تامین امنیت کلیدی و برجسته خواهد بود.

سیاری با اشاره به تدبیری از مقام معظم رهبری که فرمودند «نیروی دریایی، کارآمد و زنده و فعال و میدان‌دار ما ان‌شاءالله خواهد توانست تاثیرات مثبتی بر سیاست‌های کلی کشور بگذارد» گفت: این تدبیر روشنگرانه مؤید نقش کلیدی و راهبردی نیروهای دریایی در کشورهایی است که از نعمت دریایی بودن برخوردار هستند و بیانگر آن است که سیاست‌های ملی کشورهایی از این دست نباید تنها بر خشکی‌ها و مرزهای ملی آن‌ها متمرکز باشد، بلکه سیاست‌های دریایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان اذعان داشت: سمپوزیم نیروهای دریایی اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام از جمله تشکل‌هایی هستند که با در نظر گرفتن روند مشخص قرن 21 و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در منطقه در شرایط گذار ژئوپلتیکی موجو سر برآورده و با گاردهای امنیتی- نظامی خود سعی می‌کنند از طریق دستیابی به روش‌ها، مکانیزم‌ها و ابزارهای سودمند برای برقراری همکاری‌های منطقه‌ای امنیت دریایی در منطقه را افزایش دهند.

سیاری دراین همایش پیشنهاد داد تا ضمن هدف‌گذاری برای توجه دادن  کشورها به ایجاد فرهنگ دریایی مطلوب، مرکز آینده‌نگاری مشترک با محوریت سمپوزیم‌های دریایی شکل گرفته در منطقه به منظور تدوین چشم‌انداز مشترک برای تامین امنیت دریایی مطلوب و پیشگیری از غافل‌گیری محیطی تشکیل شود.

گفتنی است، این همایش که در آن 33 کشور از جمله ایران، قطر، کامبوج، ویتنام، بنگلادش، ژاپن، چین، برزیل، پاکستان، تایلند، نیوزیلند، آمریکا و فرانسه حضور دارند، روز گذشته با سخنرانی «پورنومو یوسگیانتورو» وزیر دفاع اندونزی و دریاسالار «مارسیتو» فرمانده جدید نیروی دریایی اندونزی به مناسبت سالروز تأسیس نیروی دریایی این کشور در استان سورایابا (حوزه ناوگان دریایی شرقی اندونزی) آغاز به کار کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا